Beter goed gejat

Niets zo lekker als even schaamteloos meeblèren met een stevige stapel gouwe ouwen. Nou ja, even: twaalf uur lang maar liefst, tijdens het eerste Beestenmarkt Coverfestival.

Laura Jansen deed het met Kings of Leon (‘Use somebody’), Jeff Buckley met Leonard Cohen (‘Hallelujah’) en Sheryl Crow deed het met Cat Stevens (‘The first cut is the deepest’). O, en Britney Spears deed het met Joan Jett (‘I love rock ‘n roll’), maar dan iets minder geslaagd. Niets doet het beter op een feestje dan een goede cover. Een gouden greep dus van Belgisch biercafé Belvédère op de Beestenmarkt om een compleet coverfestival te organiseren ter ere van zijn vijfjarig bestaan. Een bedankje voor de gasten en medewerkers, en gewoon een leuk nieuw initiatief – want dat kan Delft natuurlijk altijd wel gebruiken.

Zo breed als het publiek van Belvédère is, zo breed moet ook het repertoire zijn. Dus speelt er een speciale kinderband, verzorgt het Delfts Dansorkest de aftrap en is er – natuurlijk – een optreden van de bekendste Delftse coverband Doggybag. Een beetje Delftse student heeft ze al lang gespot tijdens het Design in Delft Festival en de Kerstspecials in Speakers, waar Doggybag zelfs Mariah Carey in een hardrockend jasje kreeg. Dat belooft wat voor zaterdag. Zeker is alvast dat ze de grootste hits spelen van U2, Robbie Williams, Coldplay en White Stripes. Ook leuk: de instrumentale covers van gitaarduo Hear2Play tijdens het diner (mosselen met een Belgisch biertje!).
Lekker jazzy en dé perfecte voorbereiding op de knalfuif van de Haagse feestband Session, vanaf 20.00 uur. De negen leden hebben maar één doel: het dak moet eraf. Ze zijn niet bang voor een beetje wansmaak, en spelen een mix van pophits (Donna Summer, Madonna), dance (Cascada), rock (Queen, Anouk) en Nederlandstalige nummers (André Hazes, Bløf, Van Dik Hout).

Mét stijl, dat wel, want ze hebben allemaal het conservatorium gevolgd. Niet zo gek dus dat je ze dit jaar ook wekelijks op de televisie kon zien, tijdens ‘The voice of Holland’ en ‘De Heeren van Amstel live’. En dat terwijl ze amper vijf jaar geleden begonnen met een optreden voor – jawel – Delftse studenten.
De reacties op het Beestenmarkt Coverfestival zijn volgens Belvédère nu al zo enthousiast, dat de kroeg overweegt er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. Bon plan. Zo hoef je je terrasstoeltje in hartje centrum dagenlang niet te verlaten, want de volgende dag is er de Kelnerrace – óók altijd goed voor een paar uurtjes lachen. Gevolgd door het Barkeepersgala in Speakers trouwens, waar je alweer de kans krijgt mee te zingen. Maar dan op een echt podium, compleet met begeleiding van coverduo Devils in Disguise. Beter goed gejat dan slecht verzonnen tenslotte, en je hebt pas echt gefeest als je het zonder stem kunt navertellen.

Beestenmarkt Coverfestival. Op zaterdag 4 september van 11.00 tot 23.00 uur. www.bbcbelvedere.nl

“De baan was voor mij niet uitdagend genoeg meer. Aan het begin van dit studiejaar ben ik bij een bekende langsgegaan die het barrooster bij het sportcentrum maakt. Vóór het offshorebedrijf had ik daar al gewerkt. Dat was toen goed bevallen. Een week later werd ik aan de poule toegevoegd.”
“Eens in de drie weken komt het rooster op internet. Iedereen kan daar de diensten invullen die hij of zij wil draaien. Erg flexibel dus. Per week werk ik nu een of twee keer, vooral in de avonden. Ik kan het dan goed combineren met mijn studieactiviteiten overdag. De eindtijd van een dienst is trouwens wisselend. Vooral op maandag en donderdag wordt het laat, omdat er dan veel voetbalploegen zijn die blijven hangen. Uiterlijk één uur gaat de bar dicht. Met opruimen ben je dan nog een uurtje bezig.”

“Laatst stond ik achter de bar bij het cultureel centrum. Na een uur had ik mezelf al vier koppen koffie gegeven, zo rustig was het. Ben ik maar even naar het sportcentrum gelopen om te kijken of ze daar nog wat te doen hadden. Als het zo rustig is, gaat de tijd ook langzaam. Ik heb het liever lekker druk. Maar zó druk als anderhalf jaar terug heb ik het niet meer gehad. Toen speelde het Nederlands Elftal een wedstrijd voor het EK. Een van ons was alleen maar aan het tappen. Op een gegeven moment was al het wisselgeld op. Hielpen we eerst degenen die klein geld bij zich hadden.”

“Soms is het irritant als iemand zich gaat bemoeien met je werk. Je moet wel zó tappen, hoor je dan. Een oudere man ging daar wel erg ver in. Nou is het écht klaar, zei ik tegen hem. Ben ik gewoon iemand anders gaan helpen. De meeste studenten zijn trouwens erg relaxt. Af en toe hoor je er een paar brullen, een beetje dat corporale, hè. Maar het loopt eigenlijk nooit uit de hand. Iedereen komt er toch in dienst van het sporten. (lacht) Wat wel een nadeel is: studenten geven dus écht geen fooi.”

Bijbaan: Barman
Verdiensten: €10,50 per uur
Opvallend: Doet ook nog 4 à 5 avonden in de week aan tennis, fitness en badminton op het sportcentrum