Belg leidt Europese studentenbond

De Belg Bert Vandenkendelaere is de nieuwe voorzitter van de Europese studentenbond ESU.
In het bericht over zijn benoeming laat hij weten dat het hem steekt dat hoger onderwijs als een verhandelbare dienst wordt beschouwd.

Vandenkendelaere is bang dat de universiteiten langzaamaan afdwalen van hun ‘rijke en culturele onderwijstradities als bronnen van non-commerciële ideeën en onafhankelijk onderzoek’.

Het nieuwe bestuur is gekozen tijdens een bijeenkomst in Madrid van 6 tot en met 8 mei. Op 1 juli treedt de nieuwe ploeg aan.

Er zitten deze keer geen Nederlanders in het bestuur. De Nederlandse oud-ESU-voorzitter Koen Geven zat in de commissie-Veerman, die onlangs advies heeft uitgebracht over een grootscheepse herziening van het hoger onderwijs.

Meer informatie op de site van de ESU.

De rijkste universiteit ter wereld heeft grote geldproblemen als gevolg van de economische crisis. De waarde van haar beleggingen zou met een kwart tot dertig procent zijn gedaald, een verlies van minstens acht miljard dollar.

Dat verklaart wellicht het prijskaartje aan de kleren van ‘Harvard Yard’, vernoemd naar het groene hart van de universiteit. Een overhemd kost 160 dollar, een jasje bijna vijfhonderd. De stijl van het merk is preppy (‘kak’) en gebaseerd op de look van Harvard-studenten in de jaren vijftig en zestig. Ook een dames- en kinderlijn komen eraan.