Bachelor – Koning van de onderwereld

Eén damesverbandje teveel in het toilet, en de hele straat kan open om het riool te fiksen. Jammer in een rustige woonwijk, dramatisch in een winkelgebied. Wanneer besluit je dan dure, maar schadebeperkende, sleufloze technieken in te zetten? Civieler Maarten Bambacht dook de rioolwereld in.

Ben je halverwege je studie aan de TU, klaar om je bachelor af te ronden, kun je letterlijk de stront in zakken. Er zijn aantrekkelijkere onderwerpen te bedenken voor je bachelor-eindproject dan poep. Gelukkig hoefde Maarten Bambacht (22) voor zijn onderzoek naar de voordelen van rioolwerkzaamheden met sleufloze technieken niet echt met de voeten de modder in. Dat spreekt eigenlijk voor zich, want sleufloze technieken houden juist in dat je het riool kunt renoveren zonder de straat open te breken. “Iemand voor mij had al uitgezocht welke technieken er zijn, en wat de voor- en nadelen zijn”, vertelt de civielstudent. “Ik heb vooral gekeken waar voordelen te behalen zijn op het gebied van geld en overlast.”

Want dat is het heikele punt bij rioolwerkzaamheden: met het openbreken van een straat zorg je niet alleen voor overlast voor de bewoners, maar leg je soms zelfs complete infrastructuren én het bedrijfsleven plat. Dan kan een sleufloze techniek een uitkomst zijn. “Ik heb de bedrijventerreinen en woonwijken even gelaten voor wat ze zijn, en heb me geconcentreerd op winkelgebieden”, aldus Bambacht. “Daar zijn de indirecte kosten náást de gemeentekosten voor de rioolwerkzaamheden zelf, namelijk het hoogst. Winkeliers lopen tot wel zeventig procent omzet mis als de straat open ligt en mensen moeten omrijden. Dat zijn kosten die de samenleving draagt, want de gemeente vergoedt geen extra benzine voor die omrijdkilometers.”

Het opmerkelijk is dat bij aanbestedingen van dergelijke projecten nu bijna alleen maar wordt gekeken naar de directe kosten, volgens de student. “Tja, dan besluit de gemeente – die vaak toch al geen geld heeft – al snel de straat open te breken, want dat is gewoon de goedkoopste techniek.” Goedkoper in elk geval dat het inzetten van tunnelboormachines die het oude riool opeten en meteen een nieuwe rioolbuis aanleggen, of een nieuwe laag in de oude rioolpijp aanbrengen. Die laatste techniek is alleen wél vaak nodig, zegt Bambacht. “De meeste riolen zijn tussen 1960 en 1980 aangelegd. Die verkeren vaak in slechte conditie.” Maar kijk daarbij naar de indirecte kosten, en dan kunnen de in eerste instantie dure sleufloze technieken, onderaan de streep veel goedkoper zijn, concludeert de student in zijn onderzoek.

“Niet wereldschokkend hoor”, vindt hij zelf. “Sleufloze technieken worden soms al gebruikt, en er wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe technieken. Maar ik hoop dat de variant waarin de índirecte kosten zijn opgenomen in de toekomst eindelijk wat vaker wordt gebruikt.”

Onderzoek: ‘De voordelen van rioolwerkzaamheden met sleufloze technieken’

Eindcijfer: 8