Baanloze aio’s werken niet vrijwillig op TU

De TU maakt geen gebruik van de vrijwillige diensten van gepromoveerde aio’s. Dat melden woordvoerders van verschillende vakgroepen en het Delfts Aio Overleg (DAIO).

br />
Zij reageren hiermee op een bericht in NRC Handelsblad van vorige week. Daarin werd gemeld dat werkloze aio’s op diverse universiteiten zonder vergoeding (of voor boekenbonnen) college geven en onderzoek doen, om hun kans op een baan te vergroten. Bezuinigende universiteiten zouden graag gebruik maken van deze goedkope diensten.

Volgens de vereniging van universiteiten VSNU doet dit verschijnsel zich vooral voor in de alfa-hoek. Dat zou te maken hebben met de kleinere werkgelegenheidskansen voor gepromoveerden in die onderzoeksgebieden. (L.d.V.)