Auditorium weer volwaardig visitekaartje

Het auditorium in de Aula gaat voor het eerst sinds de bouw in de jaren zestig serieus op de schop. Het visitekaartje van de TU was beduimeld en onleesbaar. Niet passend bij wat de TU moet uitstralen.

Manager MultiMedia Services Leon Huijbers en Ronald Kuil, beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling. zijn blij met de ‘drastische herinrichting’.
De belangrijkste reden voor de renovatie is de veroudering van de inventaris. “De laatste jaren kregen we klachten van gebruikers.”
Dat gaat veranderen. Er komen stoelen met – vanwege de brandveiligheidseisen – opklapbare zittingen. “Enkele hoofdpaden worden verbreed, komt er een extra gang en we offeren een zitrij op.” Verder komt er een transparantere constructie, waaraan up to date licht- en geluidsvoorzieningen hangen. Huijbers: “Toeschouwers krijgen beter zicht, want die constructie hangt hoger. De nieuwe installatie is bovendien op afstand bestuurbaar en programmeerbaar.” Groot voordeel van de constructie is dat de lijnen van het unieke plafond weer zichtbaar worden en er zelfs mee worden geaccentueerd. Dat past bij het streven om het ontwerp en de oorspronkelijke stijl van het Auditorium niet aan te tasten. Daarom ook zullen de stoelen ouderwets blauw zijn.
Ook minder zichtbare problemen worden weggewerkt. Kuil: “Door de verbeterde vluchtgangen, zijn geen vluchtwegen meer nodig over het podium.” Het podium wordt ook anderhalve meter uitgebouwd en er komt een hydraulisch gedeelte voor. “Het biedt dan meer mogelijkheden voor onder meer balletvoorstellingen.” De achterwand met het projectiedoek komt iets naar voren en er wordt een nieuwe klimaatinstallatie aangebracht. Tot slot komt er voor gehandicapten een lift langs de gangpaden en bij het podium. Met die laatste kunnen zware spullen op het podium worden gezet.
De renovatie start op 19 juni en moet op 15 augustus zijn afgerond.

De Algemene Bewonersorganisatie (Abo) van Duwo heeft haast met het samenstellen van een nieuw bestuur. De Abo moet uiterlijk 13 oktober reageren op een adviesaanvraag van Duwo. De verhuurder wil dat dertigplusbewoners in studentenwoningen plaatsmaken voor nieuwe studenten.

Zestig dertigplussers hebben al een brief gehad met het verzoek aan te tonen of zij nog studeren. Is dat zo en zitten zij in een studentenwoning zonder campuscontract, dan wil Duwo hen een campuscontract aanbieden. Daarin staat dat zij binnen een half jaar na hun afstuderen weg moeten zijn. Weigeren zij dit contract, dan wil Duwo naar de rechter met het argument dat deze huurders een redelijk aanbod weigeren.
Voormalige studenten boven de dertig die nog wel in een studentenwoning zitten zonder campuscontract, krijgen van Duwo zes tot negen maanden de tijd om te verhuizen.

Voor niet-studenten in een studentenwoning zonder campuscontract is Duwo iets coulanter. Deze mensen krijgen het verzoek vrijwillig uit te zien naar vervangende woonruimte. Doen zij dit niet snel genoeg, dan dreigt Duwo met het juridische argument de woning nodig te hebben voor ‘dringend eigen gebruik’.
Inmiddels zijn dertig van de aangeschreven dertigplussers ‘weggeschrokken’, zoals voormalig Abo-voorzitter Renske van Slooten het noemt. De verhuistermijnen, waarvan de eerste op 1 november zouden verstrijken, zijn ‘bevroren’ totdat Duwo antwoordt op het advies van de Abo.
Abo-leden beslissen binnenkort over een conceptadvies waarin zij Duwo vragen de huuropzeggingen ‘individueel in te trekken’. Zij vinden dat Duwo zelf middelen moet inzetten voor extra huisvesting. Zo nodig zou Duwo ook moeten zorgen voor een redelijke verhuiskostenvergoeding en passende vervangende woonruimte.

Abo-leden verwerpen een proefproces in samenwerking met Duwo. De verhuurder wil hoe dan ook dit jaar nog naar de rechter voor een uitspraak over een huurder aan wie een campuscontract wordt voorgelegd. “Jurisprudentie krijg je ook met een gewoon proces”, aldus vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek.