Ongecategoriseerd

Asscher: ‘Maak vak onderwijzers aantrekkelijker’

Het valt wel mee met het dreigende tekort aan onderwijzers, zegt minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken. Het vak moet gewoon weer wat aantrekkelijker gemaakt worden.

Kamerleden Eppo Bruins en Carola Schouten (ChristenUnie) wilden van de minister weten waarom het beroep van bassischoolleraar niet in de zogenaamde ‘kansberoepenlijst’ was opgenomen van het UWV. Op deze lijst staan beroepen waarnaar veel vraag is of komende jaren veel vraag naar wordt verwacht. Geïnteresseerden kunnen zich dan gesubsidieerd laten omscholen.

Bruins en Schouten vrezen een lerarentekort in 2020. Maar Asscher wijst erop dat er in 2015 nog 7.800 onderwijzers met een werkloosheidsuitkering thuiszaten. Die zouden zonder aanvullende opleiding kunnen worden ingezet.

Bovendien verwacht hij dat er meer onderwijzers aan de slag gaan als hun beroep aantrekkelijker wordt. Daarbij denkt hij onder andere aan betere begeleiding van jonge leraren en meer carrièremogelijkheden. Verder hoopt Asscher dat deeltijdonderwijzers bereid zullen zijn meer uren te werken.

Niet te veel op de zaken vooruit lopen, is dus de boodschap van Asscher. Maar mocht het geschetste doemscenario toch uitkomen, dan belooft de minister dat het beroep van de basisschoolleraar alsnog als ‘kansberoep’ zal worden aangemerkt.