Ieder mens laat een andere wereld achter dan waarin hij binnenkomt. Sterker nog, ieder mens draagt zelf bij aan die verandering. Onze omgeving verandert continu, en iedereen heeft daar invloed op.
/strong>
Zou het dan niet mogelijk zijn om de invloed die we uitoefenen merkbaar te maken? Met dit idee ging beeldend kunstenaar Onno Ernst in 1998 aan de slag. Zou het mogelijk zijn om een interactief landschap te ontwerpen, waarin louter de aanwezigheid van mensen veranderingen brengt? De uitkomst van zijn experiment is komende week te beproeven in het Atrium van het Haagse Stadhuis: Artscape, een interactief multimediapanorama.
ArtScape, een afkorting van Artificial LandScape, bestaat uit abstracte, door vreemde, organisch aandoende wezens bevolkte landschappen, die op vier grote schermen geprojecteerd worden. De schermen staan opgesteld in een vierkant van 6 x 6 meter, waardoor de landschappen samen één panorama vormen. Dit door een computerprogramma gegenereerde panorama ontwikkelt zich autonoom, verandert continu en wordt begeleid door eveneens door de computer gegenereerde geluiden. Zodra een bezoeker de binnenruimte tussen de schermen betreedt, vindt interactie plaats en zal het landschap en wat daarin gebeurt, veranderen. Iedere actualisering van het panorama is niet voorspelbaar en niet reproduceerbaar, dus uniek.
De mens als manipulator ziet hier de invloed van zijn aanwezigheid. Is er niemand binnen, dan gaat ArtScape zijn eigen gang en zal het langzaam evolueren. Een manipulator binnen de schermen beïnvloedt de landschappen aanzienlijk meer: niet alleen zijn verplaatsing maar ook zijn gemoedstoestand zorgen voor ingrijpende en onvoorspelbare veranderingen.
Om werkelijke interactie te bewerkstelligen, wilde Ernst de manipulator ook weer laten reageren op de gevolgen van zijn aanwezigheid op het landschap. Hiervoor is een speciale handschoen ontwikkeld, die fysieke reacties meet en doorseint naar de computer. Schrik, schik, enthousiasme of verwondering kunnen voor de volgende transformaties zorgen.
Aan de buitenkant kan het publiek volgen wat er op de schermen gebeurt: de kunstervaring. Het Atrium is voor publiek vrij toegankelijk.
Van 25 jan. t/m 5 feb., ma. t/m za. 10:00 % 17:00 uur, Atrium van het Stadhuis, Spui 70, Den Haag
Ieder mens laat een andere wereld achter dan waarin hij binnenkomt. Sterker nog, ieder mens draagt zelf bij aan die verandering. Onze omgeving verandert continu, en iedereen heeft daar invloed op.
Zou het dan niet mogelijk zijn om de invloed die we uitoefenen merkbaar te maken? Met dit idee ging beeldend kunstenaar Onno Ernst in 1998 aan de slag. Zou het mogelijk zijn om een interactief landschap te ontwerpen, waarin louter de aanwezigheid van mensen veranderingen brengt? De uitkomst van zijn experiment is komende week te beproeven in het Atrium van het Haagse Stadhuis: Artscape, een interactief multimediapanorama.
ArtScape, een afkorting van Artificial LandScape, bestaat uit abstracte, door vreemde, organisch aandoende wezens bevolkte landschappen, die op vier grote schermen geprojecteerd worden. De schermen staan opgesteld in een vierkant van 6 x 6 meter, waardoor de landschappen samen één panorama vormen. Dit door een computerprogramma gegenereerde panorama ontwikkelt zich autonoom, verandert continu en wordt begeleid door eveneens door de computer gegenereerde geluiden. Zodra een bezoeker de binnenruimte tussen de schermen betreedt, vindt interactie plaats en zal het landschap en wat daarin gebeurt, veranderen. Iedere actualisering van het panorama is niet voorspelbaar en niet reproduceerbaar, dus uniek.
De mens als manipulator ziet hier de invloed van zijn aanwezigheid. Is er niemand binnen, dan gaat ArtScape zijn eigen gang en zal het langzaam evolueren. Een manipulator binnen de schermen beïnvloedt de landschappen aanzienlijk meer: niet alleen zijn verplaatsing maar ook zijn gemoedstoestand zorgen voor ingrijpende en onvoorspelbare veranderingen.
Om werkelijke interactie te bewerkstelligen, wilde Ernst de manipulator ook weer laten reageren op de gevolgen van zijn aanwezigheid op het landschap. Hiervoor is een speciale handschoen ontwikkeld, die fysieke reacties meet en doorseint naar de computer. Schrik, schik, enthousiasme of verwondering kunnen voor de volgende transformaties zorgen.
Aan de buitenkant kan het publiek volgen wat er op de schermen gebeurt: de kunstervaring. Het Atrium is voor publiek vrij toegankelijk.
Van 25 jan. t/m 5 feb., ma. t/m za. 10:00 % 17:00 uur, Atrium van het Stadhuis, Spui 70, Den Haag
Comments are closed.