Apps – Don’t smile!

Altijd lachen en nooit platzak. En dat met twee simpele apps.
Eindelijk heb je ze bij elkaar, alle leden van je jaarclub. Of je huisgenoten, inclusief de huiskat. Even lachen, eindelijk tijd voor een groepsfoto! Niet dat je die tot voor kort daadwerkelijk in een lijstje kon neerzetten, want er staat altijd wel iemand verschrikkelijk op.

Maar: niet langer! Met de app Group Shot staat iedereen voortaan op zijn best op de foto. Daar komt wel wat trucage aan te pas. Eerst schiet je meerdere plaatjes na elkaar, en vervolgens wis je met je vinger het scheve hoofd op de foto uit. Uit één van de andere foto’s uit de serie selecteer je vervolgens al even gemakkelijk een afbeelding van diegene die wél leuk is, en de app plakt hem er naadloos in. Geen ingewikkeld knipwerk langs de randjes, daar zorgt het programma zelf voor. Wat een uitvinding! Oké, helemaal perfect werkt de app niet, want als je heel kritisch kijkt, zie je dat op de achtergrond niet altijd alles klopt, en soms gaat het iets grover mis, en zweeft er opeens een ledemaat door de foto. Maar dat mag de pret niet drukken: downloaden en doen!

Net als het installeren van Pocket Deals, trouwens. De van oorsprong Groningse app laat nu via pushberichten alle kortingsdeals in jouw regio zien. Je toont de ‘bon’ op je telefoon gewoon bij de kassa. Onmisbaar voor iedere student – en iedere andere Nederlander eigenlijk. Als we dan toch allemaal lachend op de foto staan, kunnen we daar net zo goed een goede reden voor hebben.

In het wetsvoorstel over de langstudeerboete staat: “Voor de berekening van de studielast wordt het aantal studiepunten van de opleiding, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, naar boven afgerond tot 240, 180 of 120 studiepunten.”

Anderhalf jaar
De meeste masteropleidingen in het hoger onderwijs duren één jaar, technische en onderzoeksmasters beslaan twee jaren. Medische masters duren zelfs drie jaar. Maar een aantal masters, zoals de eerstegraads lerarenopleidingen (hbo en wo) en duale masters als journalistiek, dramaturgie of cultureel erfgoed kennen een duur van anderhalf jaar.

Hele jaren
De staatssecretaris rekent in zijn wetsvoorstel met hele jaren. De masters van anderhalf jaar worden bij het bepalen van de langstudeerboete daarom als tweejarige opleiding gezien. Deze studenten gaan dus pas een boete betalen als ze na drie jaar nog niet zijn afgestudeerd.