De start-up FeedbackFruits introduceerde op 20 augustus een app die als doel heeft het onderwijs te verbeteren. De dienst Onderwijs en Studentenzaken van de TU is de eerste klant.
In september beginnen er weer zo’n drieduizend studenten aan een TU studie. Maar in de loop van de jaren verliest ongeveer 70 procent van hen de motivatie en gaat iets anders doen, zegt ir. Ewoud de Kok van de start-up FeedbackFruits. Het probleem is om het onderwijs persoonlijk te houden bij toenemende studentenaantallen. De tien medewerkers van FeedbackFruit, voor het grootste deel TU-alumni, proberen daar een bijdrage aan te leveren met een app die gratis te downloaden is.
“We willen de studie leuker maken, minder individualistisch en inspirerender,” aldus De Kok. “De app is daarbij niet dé oplossing, maar een eerste stap in de verbetering.” Drs. Nellie van de Griend ging begin dit jaar als interim-directeur onderwijs- en studentenzaken met de enthousiaste ondernemers in zee in de hoop dat het programma een belangrijk hulpmiddel zal blijken in de verbetering van colleges.
De FeedbackFruits app werkt op drie niveau’s: studenten kunnen er achteraf mee reageren op een college; ze kunnen collegemateriaal met elkaar delen en ze kunnen ermee deelnemen aan live response tijdens een (groot) hoorcollege.
Reageren op een college verloopt via een Facebook-achtige pagina waar studenten vragen complimenten, klachten en suggesties op kwijt kunnen. Voor studenten biedt de pagina waarschijnlijk herkenning, een docent kan eruit opmaken waar de struikelblokken liggen.
Er komt steeds meer nuttig studiemateriaal online ter beschikking. Het probleem is eerder om documenten, naslagwerken, films en lezingen op waarde te kunnen schatten. Bij de opzet van de dropbox-achtige functie lieten de (oud-)studenten zich inspireren door Hildo Bijl, nu promovendus bij 3mE, die al langer gebruik maakt van een gedeelde opslag van instructief materiaal. Iedere student kan materiaal uploaden. In de loop van de tijd wordt erbij vermeld of materiaal goedgekeurd en/of gedeeld is door de docent.
Interactie tijdens het college is misschien wel het meest spectaculaire deel van de applicatie. Een docent kan met een QR-code interactieve functionaliteit inbouwen in zijn college. Bij een vraag kunnen studenten dan via hun smartphone reageren, net als televisiepubliek met stemkastjes. De interactie kan betrekking hebben op de inhoud via een meerkeuzevraag, maar het kan net zo goed over het tempo gaan met drie feedback knoppen (stop, play, fast forward) voor de studenten.
Cvb-lid Anka Mulder feliciteerde de verse ondernemers met hun slimme product, en was er trots op dat de onderwijsverbetering door de ‘eigen’ TU-studenten in gang gezet gaat worden. Per 1 september wordt FeedbackFruits bij drie colleges ingezet: twee op het gebied van renewable energy systems en een op het terrein van watermanagement. Andere belangstellenden zijn de Haagse Hogeschool in Delft, Erasmus Universiteit en Stanford University.
Kersverse directeur O&S drs. Timo Kos vond de app een slimme combinatie van ondermeer rate my teacher initiatieven en een bewaarplaats van gedeeld onderwijsmateriaal. Op de vraag of docenten wel zitten te wachten op al die feedback antwoordt Kos: “Goede docenten wel.”
Comments are closed.