Alumna eerste vrouw langs de lijn

Voormalig Delftse studente Franca Overtoom wordt zondag bij Go Ahead Eagles-FC Groningen de eerste vrouwelijke (assistent-)scheidsrechter bij een duel in de Eredivisie. Zeven jaar geleden interviewde Delta haar voor de serie Sportlight. Overtoom studeerde Industrieel Ontwerpen in Delft en tandheelkunde in Amsterdam. In die tijd floot zij als 23-jarige officiële vrouwenwedstrijden in de toenmalige BeNeLeague en bij de mannen in de vierde klasse amateurs.
Over haar ambities zei ze: “Ik zou zo ver mogelijk door willen groeien in het mannenvoetbal, ik zit nog maar aan het begin. Als betaald voetbal haalbaar is, zou ik dat best willen halen. De vereisten daarvoor zijn zwaar. Je moet een sprinttest, een conditietest en een spelregeltest doorstaan en je moet beter zijn dan je collega’s.”
In april 2018 debuteerde zij als assistent-scheidsrechter (grensrechter) in de eerste divisie bij de wedstrijd Telstar-Jong FC Utrecht. Komende zondag is dus haar Eredivisiedebuut, eveneens als vlaggenist langs de lijn.
Op Instagram uitte Overtoom  in haar officiële Fifa-scheidsrechterstenue haar blijdschap:

Jimmy Tigges / Redacteur Sport