Aflossing studieschuld vaker op pauze

In 2020 heeft studiefinancier DUO meer dan 66 duizend keer het verzoek gekregen de afbetaling te pauzeren. Dat is drie tot tien procent meer dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit cijfers die het Hoger Onderwijs Persbureau heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. De stijging ligt voor de hand, gezien de economische schade die de coronacrisis aanricht.
In totaal mogen oud-studenten bij het aflossen vijf jokerjaren inzetten: aflossingsvrije periodes. Dat kunnen ze doen als ze het maandbedrag even niet kunnen missen. Ze hoeven niet hele jaren tegelijk te gebruiken: het mag per maand.
Studenten verliezen soms hun bijbaan of kunnen minder uren werken. Toch zijn ze in de coronamaanden niet per se meer gaan lenen dan in de maanden ervoor, blijkt uit de leenbedragen tot en met augustus 2020. (HOP, Bas Belleman)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl