Ongecategoriseerd

Actievoeren met een limo

Actievoerende studenten protesteerden maandag 10 juni tegen het afschaffen van de ov-kaart.
Met zes busjes en een limousine van studentenbesturen vervoerden de actievoerders zo’n vijftig studenten van het station naar de aula.

Tijdens de rit informeerden ze hun passagiers over de geplande bezuinigingen en mogelijk verdwijnende buslijnen.

Bas Vollebregt, voorzitter van de organiserende Delftse studentenvakbond VSSD, is bang dat financiële motieven steeds zwaarder gaan wegen bij de studiekeuze. “Wie van Utrecht naar Delft reist, is zonder ov-kaart 265 euro per maand kwijt voor alléén de reis. De plaats van een universiteit zou er niet toe moeten doen bij het maken van een studiekeuze. Wie in Delft wil studeren moet er ook heen kunnen.”

Studenten die met een studentenbusje van Het Gezelschap Practische Studie meereden, noemden het een ‘terechte actie’. “Als deze maatregel doorgaat, ben ik straks veel geld kwijt als ik naar  mijn ouders in Heerlen wil: zonder korting betaal ik heen en weer bijna vijftig euro”, zegt civiel-student Edward Fransen (21).

Martijn de Vlieger (19) denkt dat hij wellicht een andere studie had gekozen dan technische natuurkunde in Delft. Hij komt uit de Hoekse Waard, net onder Rotterdam. “Ik zou eerder kijken naar een studie in Rotterdam”, zegt hij. “Vooral de trein is erg duur. Als je daar iedere dag tien euro aan kwijt bent en zo’n 250 dagen per jaar rijdt, is dat een aardig sommetje.”

Van een kale kip kun je niet plukken, zegt Maurice van Beijnen van de VSSD, die tegenover de aula koffie en vlaai uitdeelde. “Het verdwijnen van de ov-kaart kost studenten die niet op kamers wonen gemiddeld 1059 euro per jaar. Dat zorgt ervoor dat mensen niet op de plek gaan studeren waar ze willen studeren.”

Hij wijst ook op joint-bachelor-opleidingen life science and technology en molecular science and technology van Delft en Leiden. “Het is vervelend als je in een van die steden woont en elke dag heen en weer moet reizen. Het aantal studenten dat een gecombineerde studie kiest, rem je hier mee af.”