Actie tegen plannen van ‘paars’ kabinet

De actie, tijdens de algemene beschouwingen, duurt twee dagen.

Deelnemen aan de actie doen onder meer de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), het Interuniversitair Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Voor de ingang van de Tweede Kamer willen zij een ludieke actie houden. Aan lange tafels zullen ongeveer vijftig studenten enkele uren lang zwijgend studeren onder het motto ‘Ook onder het staken moeten wij studievoortgang maken’. Verder staan een omsingeling van het Binnenhof en de bouw van nieuwe studentenflats van zwerfdozen op het programma.

Aan het twee dagen durende protest doen in totaal 26 organisaties mee. Het initiatief gaat uit van ‘Loesje’, bekend van de prikkelende posters, en bedoeling is zoveel mogelijk verschillende gedupeerden van de plannen van het ‘paarse’ kabinet te verzamelen. Aan de onderkant van de samenleving wordt volgens de deelnemende organisaties onredelijk gekort door het kabinet.

De VSSD doet niet mee aan de actie. Vertegenwoordiging van studenten door ISO en LSVb zou de noodzaak daartoe minder groot maken. De VSSD wil zich concentreren op haar eigen acties. Groeperingen die verder nog deelnemen zijn onder andere scholieren, bijstandsjongeren, dienstplichtigen, WAO’ers, Voedingsbond FNV en gehandicapten.

Voorzitter Saskia Nuyten van het ISO: ,,We hopen de regering nog eens heel duidelijk te maken dat het bezuinigingsbedrag van één miljard op studiefinanciering echt niet kan.” Hoeveel mensen er komen kan ze niet zeggen, omdat nog niet alle organisaties hebben doorgegeven wat ze precies gaan doen. ,,Maar het gaat er ook niet zozeer om dat er veel deelnemers zijn, maar wel dat veel mensen het zien. Daarbij zijn we natuurlijk afhankelijk van het weer.”

De politie van Den Haag is door de organisatie op de hoogte gesteld van de aard van de actie en heeft toestemming gegeven. Woordvoerder A. Fennings van de politie in Den Haag verwacht een rustige actie en zegt dat er geen voorzorgsmaatregelen getroffen worden. ,,We kijken over de schouder mee of alles goed gaat.”

HOP/Marcel Wiegman en Joyce Ouwerkerk

Verschillende landelijke studentenorganisaties voeren volgende week woensdag vanaf 11.00 uur ’s ochtends op het Plein in Den Haag actie tegen de plannen van het nieuwe kabinet. De actie, tijdens de algemene beschouwingen, duurt twee dagen.

HOP/Marcel Wiegman en Joyce Ouwerkerk