Achtste Westerpop festival met allure

Het programma belooft een gedenkwaardige aflevering.

Figuur 1 La Blusa

Zo heeft de organisatie Alquin gestrikt voor een allerlaatste reünie-optreden. De Delftse band die in 1977 ter ziele ging na een rol van betekenis gespeeld te hebben binnen de Nederlandse popmuziek, kwam vorig jaar bij uitzondering bijeen voor een klein aantal optredens. De symfonische rockgroep, die minder intellectueel aandeed dan Kayak en meer rock was dan Exeption, zal nog één keer de instrumenten uit de wilgen halen om voor eigen publiek tijdgebonden nummers als ‘Wheelchair Groupie’ en ‘Fool in the Mirror’ ten gehoren te brengen.

Figuur 2 Hallo Venray

,,Het heeft heel wat praten gekost om ze tot dit concert te bewegen”, aldus mede-organisator Rene Steijger. ,,Ze hadden al gezegd: een korte reünie-toernee en meer niet. Maar wij wilden in dit jubileumjaar iets bijzonders doen en kwamen zo bij Alquin terecht. De doorslag gaf dat het concert gratis toegankelijk is.”

Figuur 3 Michael Katon

Inmiddels bereiken de organisatie telefoontjes uit heel het land. ,,Allemaal mensen die het toch wel historische concert van Alquin willen meemaken”, zegt een tevreden Steijger, die concludeert: ,,Kennelijk hebben we de joker ingezet.”

Nog niet zo roemrucht maar tegenwoordig minstens zo populair is Hallo Venray die evenals Alquin op Pinkpop zijn naam in de popanalen liet bijschrijven. Sinds de doorbraak in 1992 bleef de band onverminderd actief wat resulteerde in een constante stroom plaatwerk, zoals een meeslepende ‘Ballade van de vriendinnen voor 1 Nacht’ op de cd ‘Ode aan Boudewijn de Groot’.

Figuur 4 Horn of Plenty

Delft heeft een zwak voor Hallo Venray, en andersom. Hoewel grotendeels afkomstig uit Den Haag lopen vele sporen van de groep naar Delft. Is het niet via Hallo Venray dan is het wel via de Abba’s, het hobby-orkest van zanger/gitarist Henk Koorn en gitarist Toon Moerland, die vrijwel elk jaar in de Koornbeurs een thuiswedstrijd spelen. Volgens Koorn is de Koornbeurs dan ook ,,de leukste studentenvereniging van Delft”, zo liet hij tijdens de Owee weer weten.

Figuur 5 Alquin, tijdens hun ‘laatste’ concert in De Eland

Voor de liefhebbers van vaderlandse cajun- en zydeco staat als festivalopener La Blusa op het programma. Waarmee maar liefst drie ‘Delftse’ bands op Westerpop staan, en dat maakt het festival op papier al bij voorbaat tot een gezellige gebeurtenis.

De rest van het muziekprogramma bestaat uit de aanstekelijk jazzfunk van Horn of Plenty, afkomstig uit ’s neerlands funkstad Haarlem. Uit het buitenland komt de Amerikaanse gitarist Michael Katon die een rauwe mix van blues, country en rockabilly brengt. De Noordengelse Whiskey Priests ten slotte zullen het festival afsluiten met hun punky folk die in het verlengde ligt van de muziek van The Pogues en The Man They Couln’t Hang.

Behalve een avontuurlijke programmering staat er straattheater op het programma en biedt het festivalterrein van het Grotius College aan de Ada van Hollandstraat plaats aan een uitgebreide festivalmarkt met kleding en etenswaren. ,,Het is eigenlijk een soort Waterpop geworden, maar dan iets kleiner”, zegt Steijger, die het festival in de loop der jaren heeft zien veranderen. Was Westerpop tot voor kort meer het uit de hand gelopen buurtfeest van buurthuis De Wending, met de grotere opzet van ‘Delft 750 decibel’ zal ongetwijfeld niet alleen het bezoekersaantal groeien maar ook het aanzien. (H.O.)

,,,,

Onder de feestelijke noemer ‘Delft 750 Decibel’ vindt zaterdag 7 september in het Westerkwartier, achter NS-station Delft CS, de achtste aflevering plaats van Westerpop. Het programma belooft een gedenkwaardige aflevering.