147 doden aan universiteit Noord-Kenia

Bij de aanslag op een universiteit in de Noord-Kenia zijn gisteren 147 doden en tientallen gewonden gevallen. De daders hebben zichzelf na een belegering opgeblazen.

In de loop van de dag werd het nieuws over de aanslag op de campus van Garissa University College steeds erger. Gewapende mannen doodden daar voornamelijk christelijke studenten. Volgens een ooggetuige renden de studenten in paniek de verkeerde kant op, richting de daders. Anderen vertelden dat studenten Koranverzen moesten opzeggen: wie dat niet kon, werd vermoord.

Terreurbeweging Al-Shabaab heeft de aanslag opgeëist. Een voormalige godsdienstleraar van de universiteit zou de aanval hebben geleid. De campus ligt niet ver van de grens met Somalië, het thuisland van de terreurorganisatie. In 2013 pleegden leden al eens een aanslag in Kenia: toen kwamen 67 mensen om het leven bij een aanval op een winkelcentrum.