Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

‘Schaf hoorcolleges niet af’

Is het hoorcollege werkelijk niet meer van deze tijd, zoals twee medici van Stanford University beweren? Twitteraars denken daar heel anders over. Volgens hen is het hoorcollege nog lang niet achterhaald.


“In tegendeel; goed #hoorcollege is van alle tijden!”, twittert @lucindavanewijk. “Zou jammer zijn, want HCs vind ik juist ook leuk om te geven”, zegt @paulboselie. “Ooit colleges van Maarten van Rossem of Feynman gevolgd?”, vraagt @jaspervankuijk zich af. “Wat een onzin!”, schampert @FloorMeijer.


Ze reageren allemaal op een bericht in de Volkskrant over twee Amerikaanse medici die hoorcolleges liever zouden afschaffen. “Studenten worden vandaag op ruwweg dezelfde manier onderwezen als toen de gebroeders Wright nog aan het eerste vliegtuig sleutelden”, citeert de Volkskrant uit hun artikel in het New England Journal of Medicine.


Het is een oude discussie. Studenten steken misschien niet zoveel op van hoorcolleges, maar bijna iedereen weet zich nog wel een paar geweldige colleges te herinneren die diepe indruk hebben gemaakt.


De Volkskrant kent de voor- en tegenargumenten ook. Het ochtendblad verwijst naar het probleem gestuurd onderwijs, dat al dertig jaar geleden aan de Universiteit Maastricht werd ontwikkeld als alternatief voor hoorcolleges. Maar ook de Twentse hoogleraar onderwijsinnovatie Jules Pieters komt aan het woord, die hoorcolleges “kosteneffectief” noemt. “Het organiseren van practica en werkcolleges kan uiteindelijk wel eens minder efficiënt zijn”, zegt hij.




 

Bij vier faculteiten nam vorig collegejaar het aantal meldingen van tentamenfraude toe van hooguit drie per jaar naar meer dan tien. ‘Verontrustend’ zo vinden de secretarissen van de examencommissies bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen.

Volgens Mulder brengt de TU dit soort fraude echter beter in kaart. “We nemen het al jaren serieus. Daarom hebben we een surveillantenpool ingesteld en plagiaatscanners gekocht. We zien er streng op toe.”

Er komen dan ook geen extra maatregelen tegen fraude bij tentamens. “We blijven doen wat we deden”, zegt Mulder. Ook komen er geen extra sancties. “Sancties moet je strenger maken als je de indruk hebt dat ze niet voldoende werken. Er zijn al sancties en we straffen studenten.”

Aanscherping van de richtlijnen voor surveillanten is ook niet nodig, vindt Mulder. “Onze surveillantenpool werkt goed. Als in één zaal meer dan honderd studenten tentamen doen of als een tentamen geroosterd wordt in meer dan één zaal, worden er automatisch meer surveillanten ingehuurd.”

Sommige incidenten duidden op zalendruk: te grote groepen, waardoor studenten dicht op elkaar zaten. “De dienst facilitair management en vastgoed dacht dat op te lossen door schotten neer te zetten, maar dan kun je niet zien of studenten van hun eigen aantekeningen afkijken”, zegt Mulder. “De zaal aan de Drebbelweg wordt niet meer ingezet voor tentamens.”

Ook moet het volgens Mulder niet meer voorkomen dat een te grote groep studenten wordt verdeeld over een ochtend- en een middagsessie. Dat gebeurde vorig collegejaar bij L&R, waarna er dertig gevallen van tentamenfraude aan het licht kwamen.

Mulder zegt te begrijpen dat studenten een toenemende druk voelen om sneller te studeren. “Maar ik vind dat geen reden om te spieken of kopiëren. Spieken en kopiëren passen niet bij de TU. Dat moet helder zijn.”

Examencommissielid Paul Visser van Civiele Techniek en Geowetenschappen suggereerde vorige week in Delta om meer op inzicht te tentamineren en minder op pure kennis. Mulder vindt echter dat de keuze voor een type toets afhankelijk moet zijn van inhoudelijke redenen. “Je kijkt naar leerdoelen en eindtermen.”

Hoofd onderwijs en studentenzaken bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica – Dagmar Stadler – zegt ervan overtuigd te zijn dat soms iemand anders dan een aangemelde student een tentamen maakt. Ze stelt voor om strenger te controleren via campuskaarten en scanners.

Aanmelding gebeurt dan via de campuskaart met foto. En op de dag van het tentamen haalt de student zijn kaart langs een scanner die checkt of hij is aangemeld. Volgens Mulder kost dit echter veel geld. “Nieuwe maatregelen leiden ook tot nieuwe creativiteit van studenten.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.