Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Crowdfunding voor wetenschappers

Voor crowdfunding, gesponsord worden door particulieren, moet een onderzoeker ‘de gewone man’ zien te betrekken bij het onderzoek. Op 5 en 12 november* kunnen onderzoekers dat leren in de Impact Hub in Amsterdam.


Op de training Not Rocket Science; Crowdfunding en Science leren wetenschappers mensen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek en gebruik te maken van crowdfunding. Flintwave, teach2fish en wetenschapper en Kennislinkredacteur Marloes van Amerom zijn de stuwende krachten achter dit initiatief.


Crowdfunding – het werven van fondsen van particulieren en andere non-overheidspartijen voor een vooraf bepaald project – ontwikkelt zich snel als alternatieve inkomstenbron voor de creatieve sector, voor goede doelen en voor innovaties. Ook steeds meer wetenschappers zien de mogelijkheden van crowdfunding.


‘Bij crowdfunding komt veel kijken: van het opstellen van een aantrekkelijk voorstel tot het communiceren met een breed publiek’, vertelt David van Hartskamp, oprichter van Flintwave.com, het eerste crowdfundplatform voor wetenschappers. ‘Jezelf en je project optimaal presenteren, het maken van een aansprekend verhaal voor verschillende doelgroepen en toegankelijk communiceren over je onderzoeksproject, zijn enkele van de speerpunten die in de training centraal staan.’


De training wordt verzorgd door trainingsbureau teach2fish en wetenschapsjournalist Marloes van Amerom. “Na de training zijn de wetenschappers in staat hun idee te pitchen, staan ze op film en kunnen ze hun eigen crowdfundingscampagne creëren”, vertelt teach2fish oprichter Wim Amels.


“Inkomen genereren is natuurlijk belangrijk, maar crowdfunding levert veel meer op”, weet van Hartskamp. “Wetenschappers die een crowdfundproject zijn gestart, vinden daarna vaak nieuwe samenwerkingspartners, sponsoren, subsidies en media-aandacht. Alleen al het feit dat mensen je volgen, werkt vaak stimulerend.”


* Naschrift 06-01-2014: de workshop is verplaatst naar dinsdag 21 en 28 janurai 2014.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.