Campus

‘Erheen gaan heeft nut als je weet wat je er wilt halen’

De Delftse Bedrijvendagen, die in februari voor de twintigste
keer plaatsvinden, trekken ieder jaar massa’s bedrijven die
talentvolle studenten aan zich willen binden voordat zij daadwerkelijk op zoek gaan naar een vacature. Hoe nuttig zijn dit soort carrièrebeurzen voor studenten?

Iedereen kent de verhalen van headhunters die topstudenten wegkapen voordat zij goed en wel zijn afgestudeerd. Of van bedrijven die studieverenigingen rijkelijk sponsoren om in beeld te komen bij hun toekomstige werknemers. Welke student hoort die verhalen nou niet graag? Voor ingenieurs liggen de banen voor het oprapen; daar gaan zij vanuit. Met een TU-bul op zak staan de werkgevers voor je in de rij. Toch?

De cijfers geven deze studenten niet helemaal gelijk. De laatst gepubliceerde WO-monitor verscheen in 2013. Daarin zijn cijfers terug te vinden over Delftse alumni, die afstudeerden tussen 2010 en 2012. Gemiddeld hadden zij na 2,6 maanden een baan, waar het landelijk gemiddelde drie maanden is. Geen overdonderend verschil.

Wie inzoomt, ziet wel dat bijvoorbeeld afgestudeerde werktuigbouwkundigen en maritiem ingenieurs gemiddeld al na 1,6 maanden een betaalde baan hebben. 49 Procent van hen kan zelfs meteen na het afstuderen beginnen. Daar staat tegenover dat 22 procent van hen onder hun niveau is ingestroomd op de arbeidsmarkt, op hbo-niveau. Dat is meer dan het TU-gemiddelde van 18 procent en gelijk aan het landelijke percentage.

Voor veel pas-afgestudeerden kost het met andere woorden best even wat inspanning om een geschikte baan te vinden. Wat te denken van die van Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen, voor wie solliciteren vaak hard werken is? De arbeidsmarkt voor bouwkundigen is de afgelopen jaren dramatisch ingestort.

En het blijft een probleem dat werkgevers nauwelijks weten wat industrieel ontwerpers kunnen. Dat laatste stelt Caroline Scheepmaker, manager bij het Career Centre van de TU. “Zij moeten zichzelf veel meer branden.” Niet voor niets heeft de faculteit al jaren een eigen bedrijvenbeurs. Op de faculteit Bouwkunde zijn er zelfs meerdere.

Studente technische natuurkunde Nena Batenburg, namens studievereniging VvTP organisator van de Delftse Bedrijvendagen, benadrukt dat haar carrièrebeurs, de grootste in Delft, voor álle TU-studenten nuttig is. Omdat studenten weinig weet hebben van welke werkgevers er zijn en wat voor banen zij bieden. Zodat ze voorbij de bekende namen leren kijken. En horen van werk waarvan zij niet wisten dat het bestond, laat staan dat het iets voor hen zou kunnen zijn. “Ons doel is informatievoorziening voor studenten. Zodat zij kunnen bepalen wat ze willen en kunnen zien wat er kan.”

Geen vacatures
Voor de twintigste editie van de Delftse Bedrijvendagen meldden zich meer dan tweehonderd bedrijven. De organisatie heeft moeten selecteren. Dik 130 mogen er meedoen. Op 17 en 18 februari staan zij met hun stands in de aula van de TU. Batenburg: “Tussen de inschrijvingen zaten veel kleine ict-bedrijven, maar wij willen voor iedere studie wat wils.” Natuurlijk zijn DSM, Shell en Philips aanwezig, net als TNO, TenneT en Royal Haskoning DHV. De meeste bedrijven zijn echte ingenieursbedrijven, maar er zitten ook banken tussen, mediagigant RTL en overheidsinstanties.

In principe staan zij niet met vacatures op de bedrijvendagen. Het is geen banenmarkt. Natuurlijk, zegt Batenburg, zijn er studenten die via de bedrijvendagen een baan vinden. Maar dat is geen direct doel. Vandaar dat de organisatie niet meet hoeveel studenten via de bedrijvendagen werk vinden.

Wat kunnen deelnemende studenten dan vinden bij hun stands? Volgens Scheepmaker is dat afhankelijk van wat ze er zoeken. “Aan het einde van de dag kun je naar huis gaan met een tas vol gadgets, maar dat wil niet zeggen dat je veel wijzer bent geworden. Gaan heeft nut als je weet wat je wilt halen. Zoek je een stage, een vacature, een afstudeeropdracht of gewoon meer informatie? Wil je weten welke bedrijven interesse hebben in jouw masteropleiding of wil je een kijkje in de keuken? Een bezoek aan de bedrijvendagen kan super nuttig zijn, omdat je als student veel kennis kunt vergaren en vergelijken. Voor alle deelnemers geldt: je investeert in lange-termijnrelaties.”

Netwerken
“Op de beursdagen kun je je als student op een laagdrempelige manier profileren bij bedrijven”, zegt Batenburg. Laagdrempelig, maar wel keurig in pak. En met een curriculum bij de hand. Al moet je dat niet meteen bij de mensen aan de andere kant van de tafel in de handen duwen met de mededeling dat je een baan zoekt. “Veel internationale studenten doen dat”, weet Batenburg. “Zij snappen niet hoe het werkt in Nederland. Dat je moet netwerken.”

Ook Scheepmaker noemt de internationale studenten als uitzondering. “Ik hoor bedrijven zeggen dat internationals direct aan ze vragen: heeft u een baan voor mij? Of: wat kan ik bij u verdienen? En ik zie dat werkgevers internationals langs Nederlandse maatstaven leggen. Ze vragen: hoe lang heb je over je studie gedaan, heb je ernaast gewerkt, was je lid van een vereniging? Beide kunnen van elkaar leren tijdens de bedrijvendagen.”

Voorbereiden
De beursdagen worden vooraf gegaan door drie dagen met sollicitatietrainingen. Vorig jaar kwamen er 2500 studenten naar de beursdagen en 1200 naar de trainingen, die volgens Batenburg een goede voorbereiding zijn voor de beursdagen. “Je leert van bedrijven en detacheerders soft skills als netwerken en hoe je cv eruit moet zien. Of er bijvoorbeeld een foto op moet staan, bijbaantjes of cijfers van de middelbare school.” Scheepmaker beveelt de trainingen aan. “Wij zeggen: bereid je goed voor, de bedrijvendagen zijn een kans. Maak een plan, zodat je antwoord krijgt op je vragen.” Na de beursdagen selecteren bedrijven studenten op basis van hun cv’s voor de inhouse dagen. Dan kunnen ze zien en ervaren wat voor werk ze later zouden kunnen gaan doen.

Allemaal kansen die het vinden van een baan zullen vergroten. Focus echter niet op de Delftse Bedrijvendagen alleen, zegt Scheepmaker. Er zijn vele soorten banen- en carrièrebeurzen, landelijk of heel lokaal, breed of toegespitst op één beroepsgroep. Of van verschillende soorten werkgevers. “Het MKB (midden- en klein bedrijf, red.) vormt bijvoorbeeld negentig procent van de bedrijven in Nederland. Hen vind je eerder op kleine beursjes op de faculteiten dan op de Delftse Bedrijvendagen. Doe ze naast elkaar”, raadt ze aan. Dan zal die eerste baan er heus een keer komen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.