Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Geef studenten niet te veel vrijheid

Mooc’s, flexibilisering, je eigen onderwijsprogramma samenstellen? Het onderwijs moet geen blokkendoos worden, schrijft directeur Ad de Graaf van de Vereniging Hogescholen in deel één van een nieuwe essayreeks.

Gesprekken over de toekomst van het hoger onderwijs zijn al snel modieus en oppervlakkig, vindt De Graaf. “We duiken met z’n allen op de enorme mogelijkheden die digitalisering en massive open online courses ons zouden bieden.” Ook discussienota’s die minister Bussemaker rondstuurt doen hem verlangen naar meer reflectie en diepgang.

Hij besloot het goede voorbeeld te geven en schreef het eerste deel van de reeks essays die de Vereniging Hogescholen uitbrengt bij haar veertigjarig bestaan. De Graaf is er al 35 jaar directeur. Hij trok een zevental interessante boeken uit de kast en zocht naar antwoorden op de vraag wat goed onderwijs nu eigenlijk is.

Hij ging te rade bij denkers als Fernando Savater en Frank Furedi die zich verzetten tegen de postmodernistische opvatting dat ervaring belangrijker is dan kennis. Met hen vindt De Graaf dat scholen niet te bescheiden moeten zijn over hun taak. De trends van modularisering en flexibilisering mogen niet leiden tot onderwijs als onsamenhangende blokkendoos die de student naar eigen goeddunken mag bouwen.

In de jaren negentig, toen het competentieleren zijn intrede deed, werd beweerd dat scholen hun kennismonopolie hadden verloren: studenten konden hun informatie net zo goed van internet halen en docenten hoefden hen daarbij slechts te begeleiden.

Die gedachte is passé. De Graaf is ervan overtuigd dat het onderwijs de komende jaren steeds belangrijker wordt. Instemmend citeert hij uit het nieuwe boek van bestuursvoorzitter Kees Boele van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, die stelt dat goed onderwijs een probaat middel is tegen ‘infobesitas’.

HOP, Hein Cuppen

Wegwijzers naar #hbo2025 – essay Ad de Graaf is hier te downloaden

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.