Onderwijs

​’Centraal eerste jaar aan de TU’

De TU zou op de lange termijn een centraal eerste jaar moeten invoeren, waarna studenten pas echt hun studierichting kiezen. Dat vermindert volgens Lijst Bèta het aantal studieswitchers.

De studentenraadsfractie doet deze aanbeveling na een studiereis naar Singapore waarin zij zich focuste op de vraag waarom andere universiteiten een bachelor van vier jaar hebben in plaats van drie. Volgens Lijst Bèta biedt dat meer tijd voor het ontwikkelen van soft skills zoals samenwerken in een multinationale omgeving.

De studiereis had als thema 21st century skills en leidde naar drie universiteiten: Nanyang Technological University, National University of Singapore en Singapore University of Technology and Design. De Delftenaren kwamen terug met talloze aanbevelingen voor het college van bestuur. Ze stelden bijvoorbeeld voor dat alle studenten in projectgroepen afwisselend tot leider worden benoemd, interdisciplinaire bachelor eindprojecten en het vak digital world krijgen.

Daarnaast waren ze gecharmeerd van het feit dat er tijdens sommige colleges twee docenten aanwezig zijn, van wie de een les geeft en de ander rondloopt om vragen te beantwoorden. Verder maakt Singapore meer gebruik van zogeheten flipped classrooms. Daarbij bereiden studenten colleges eerst thuis voor via bijvoorbeeld een filmpje, waarna docenten meer tijd hebben voor opgaven en vragen.

Collegelid Anka Mulder zei na een presentatie van Lijst Bèta dat ze zeker eens verder wil praten over een breed eerste jaar waarin alle studenten dezelfde kennis krijgen. Ook vond ze digitale vaardigheden ‘erg relevant’. “Programmeren zou in het repertoire van alle ingenieurs moeten zitten”, zei Mulder. Ze wil het in de nieuwe onderwijsvisie van de TU terugzien. Flipped classrooms noemde ze ‘best ingewikkeld’. “Vaak heeft de helft van de studenten de les niet voorbereid.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.