Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Ontwerpen van Adam tot Isis

Zachte robothandschoenen, hologrammen in een Egyptische tempel en een 3D-print van een kleitablet met het oudste recept ter wereld. De studentenprojecten in de minor advanced prototyping spraken gisteren weer tot de verbeelding.

Meest opvallend bij de tentoonstelling op 1 november in de hal van Industrieel Ontwerpen was een grote tekening op de vloer. Het was een uitvergroot detail van Michelangelo’s Schepping van Adam, God’s vinger die Adams hand aanraakt. Opdracht voor het team Michelangelo XXL was: robotarmen bouwen die op oneindig grote vlakken kunnen tekenen.

Dat gebeurde zoals kinderen lijnen trekken van punt één naar punt twee naar punt drie en zo verder. De vorm van die afzonderlijke lijnen kun je de robotarm laten berekenen, waarna je hem via een laptop op het juiste moment verf laat spuiten. Het moeilijkste daarbij was het programmeren van het positioneringssysteem, zegt student industrieel ontwerpen Guus Remijn. Want na het intekenen van een eerste vak moet de robotarm zich verplaatsen naar een volgend vak en lijnen goed laten aansluiten. Met deze werkwijze is het printbereik van 3D-printers te vergroten.

Veel bekijks trok ook een ‘zachte robothandschoen’ die een groep studenten had geprint met het vervormbare plastic Ninja Flex. Doordat hun handschoen kan buigen met behulp van luchtdruk is hij onder meer te gebruiken bij revalidatie. “Je kunt er zelfs een ei mee oppakken”, zegt student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Olivier Groot.

Zijn team onderzocht ook de nieuwe techniek Ulticasting. Daarmee print je eerst een mal van wateroplosbaar polyvinyl alcohol waarin je vervolgens tweecomponentensiliconen giet. De studenten schreven software voor het printen van een vinger via Ulticasting. Het resultaat: een flexibele siliconenvinger die volgens Groot slechts een tientje kost.

Verderop in de hal waanden bezoekers zich met een Microsoft HoloLens, een augmented reality bril, in de Egyptische tempel van Taffeh. Deze tempel is gewijd aan de godin Isis en staat in het Leidse Rijksmuseum van Oudheden. “Nu is tachtig procent van de collectie er niet te zien omdat er geen plek is”, zegt studente Industrieel Ontwerpen Annelies Maltha. “Superzonde.” Daarom gebruikten de studenten augmented reality om animaties, museumroutes en een hologram van Isis te tonen.

Nog verder terug in de tijd gingen bezoekers bij een 3D-geprinte replica van een Mesopotamische kleitablet met daarop het oudste recept ter wereld. De vertaling daarvan projecteerden studenten op een mal. Door daar een tablet – jawel, die moderne – boven te houden, lichtten afbeeldingen van de ingrediënten op. Oud ontmoet nieuw.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.