Ongecategoriseerd

[Poetic Engineering]: Kedeng Kedeng

Verdichting door Jan Beuving van de dissertatie Vertical Railway Track Dynamics: from Measurement to Numerical Modelling, door Maider Oregui Echeverria-Berreyarza verdedigd op vrijdag 10 april 2015.

Het spoor is onderhevig aan slijtage.

En ook al rijdt een trein horizontaal;

belasting van het spoor is verticaal:

de bielzen voelen iedere passage.


De reiziger wil graag een bon voyage.

Wij onderzoeken dus hoe goed het staal

de trillingen op mi- en macroschaal

verwerkt – dit ter voorkoming van ravage.


Door vele hamerexcitatieproeven

weet men hoe wissels, dwarsliggers en schroeven

aftakelen – niet goed voor het comfort.


Het baanvak heeft van treinen flink te lijden.

Dus als die krengen weer een keer niet rijden

bedenk dan: dat is wél goed voor het spoor.


 

Foto: Sam Rentmeester

Bauke Steenhuisen (universiteit docent bij de faculteit TBM) en Jeroen Manders (zanger, acteur, tekstschrijver, componist en voormalig IO student) verdichtten tussen december 2014 en maart 2017 42 keer een Delftse afstudeerscriptie of proefschrift tot een sonnet. Illustraties waren van Ella Nitters.

Poetic Engineering / Poetic Engineering

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.