Hoe bevalt Brightspace?

Een nieuw collegejaar, een nieuwe digitale leeromgeving. De twintig jaar oude donkere krochten van Blackboard zijn omgetoverd tot een helder en wit Brightspace. Is het een verbetering?

Celine moet na zes jaar Blackboard nu met Brightspace werken. "Het is wennen."

“Hip, en wennen”, vindt Celine Swennenhuis. Als zevendejaars wiskundestudent heeft ze zes jaar met Blackboard gewerkt. “Daar moest je soms minuten zoeken. In Brightspace kan content maar op één manier worden geplaatst, waardoor docenten niet alles zelf kunnen indelen.” Dorus Raaijmakers, tweedejaars maritieme techniek, beaamt dit. “Het kon niet slechter dan Blackboard. Daar zaten mappen soms in andere mappen; om moe van te worden.”

Hard werken, met resultaat

Het team van Brightspace heeft de hele zomer gewerkt om alles goed te laten verlopen. De laatste weken soms wel zestig uur in de week. “Deze week was spannend, we stonden klaar om de crisis te tackelen”, vertelt Erna Kotkamp, algemeen projectleider. “Dat viel mee, het was verrassend rustig.” Iets waar Kotkamp zelf niet blij van wordt, is de inschrijving voor de vakken. “Daarvoor moeten studenten even uit Brightspace. In het derde kwartaal zal dit opgelost zijn.”

Een van de docenten die al sinds februari met het systeem werkt, is Jasper van Kuijk, docent bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. Hij werkte zo min mogelijk met Blackboard, maar met Brightspace komt er meer online te staan voor zijn cursus. “Opdrachten, dossiers, feedback, cijfers van de tussentijdse toets, de aanwezigheid, de individuele opdrachten”, dreunt hij op. “Heel handig dat het nu op één plek staat. Toch zijn er verbeterpunten, zeker aan de kant van docenten. Zo kun je op twee manieren opdrachten toevoegen, is de aanwezigheid bijhouden omslachtig en er is geen manier om groepen onder te verdelen.”

Tips van het supportteam

Ullas Rajvanshi en Patricia Pinheiro de Sousa van het supportteam van Brightspace hebben tips voor worstelende docenten en studenten. “Voor docenten: gebruik de Sandbox! Daar kun je van alles proberen zonder dat het gepubliceerd wordt”, aldus Rajvanshi. “Check de supportsite, daar staan duidelijke antwoorden met video’s en screenshots. En kijk vijftien minuten langer naar een probleem voordat je het supportteam benadert. Vaak heb je de oplossing dan zelf al gevonden.” “Probeer het niet in een dag te leren”, vult Pinheiro de Sousa aan. “Geef jezelf de tijd om eraan te wennen.” Tot slot drukt Kotkamp op het hart om vooral te bellen (015-2784333) en te mailen (brightspace@tudelft.nl) als iets niet bevalt. “Nu hebben we nog wekelijks contact met de leverancier en kunnen we echt dingen veranderen.”

Roos van Tongeren / Redacteur