Studentenleven

Problemen met warm water in Delftse woontoren houden aan

De bewoners van De Pauwmolen zouden deze week voor het eerst in maanden weer warm kunnen douchen, maar het is eigenaar Plaza niet gelukt de warmwaterproblemen op te lossen.

Sinds november hebben bewoners van woontoren De Pauwmolen weinig tot geen warm water. (Foto: Justyna Botor)

Al sinds eind november zitten de bewoners van de 285 woonheden in De Pauwmolen, een woontoren voor jongeren aan de rand van de wijk Wippolder vlakbij de TU-campus, (gedeeltelijk) zonder warm water. Deze week werden een extra warmtepomp en watertank geplaatst en zou het probleem zijn verholpen, maar nog altijd komt er geen tot weinig warm water uit de kranen vertellen bewoners TU-alumnus Sarah en masterstudent Nathan aan Delta.

Ze zijn het zat. Volgens hen zijn de problemen al sinds maart 2022 bekend. “Toen klaagden vooral bewoners van de bovenste verdiepingen over de lage waterdruk en afnemende temperatuur”, vertelt Sarah. “Hun klachten werden in eerste instantie door eigenaar Plaza genegeerd, tot eind november de klachten uit vrijwel het hele gebouw kwamen.”

Nooddouches
In december bevestigde Plaza de warmteproblemen in een serie mails aan de bewoners, die Delta heeft ingezien. Huurders kregen het advies om korter te douchen, maximaal vijf minuten per dag. Maar ook dat loste het probleem niet op. Pas toen een medebewoner eind december naar de media stapte, ging Plaza over tot concrete actie. De eigenaar plaatste vijf nooddouches in de parkeergarage en bood bewoners een tegemoetkoming. Sarah: “Een VVV-cadeaubon ter waarde van veertig euro. En dat was pas na inmenging van een advocaat. In een begeleidend schrijven – ingezien door Delta – laat Plaza duidelijk weten dat ze niet wettelijk verplicht zijn ons dit aan te bieden.”

De vijf nooddouches in de parkeergarage. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Van de nooddouches maakten zowel Sarah als Nathan geen gebruik. Sarah douchte vaak vroeg in de ochtend, in haar eigen studio. “Dan was er vaak nog warm water. Of ik kookte een pan water en maak er het beste van.”

Een bijkomend probleem van het tekort aan warm water is dat ook de wasmachines het niet doen. Sarah: “Er staan meerdere wasmachines in het gebouw die je tegen betaling kunt gebruiken, maar deze machines werken met heet water. Zonder warm water kun je geen was draaien.”

Nathan: “Hetzelfde geldt voor afwassen. Natuurlijk kun je water koken, maar dat duurt langer en is vervelend. Iemand in het gebouw heeft daarom een vaatwasser gekocht en bood medebewoners aan om ook hun borden en bestek te wassen.”

Dubbele bewoning
In een schriftelijke reactie op vragen van Delta zegt Plaza dat het warmwaterprobleem het gevolg is van een toename van het aantal bewoners. In studio’s zouden sinds december in plaats van een, nu twee mensen wonen.

Nathan en Sarah betwijfelen dat. Sarah’s kennis die als waterpomp-ingenieur werkt, vertelde haar dat de origineel geplaatste watertank van vijfduizend liter onvoldoende is om 285 woonruimtes dagelijks te voorzien van warm water. “Als zestig personen tien minuten douchen, is de boiler leeg en duurt het een aantal uur voordat deze weer is opgewarmd”, weet zij. “Ook moet het vermogen omhoog van de warmtepomp die de watertank verwarmt. Tijdens koude nachten raken ‘s ochtends de boilers niet volledig gevuld.”

Plaza wil geen inzicht geven in zowel de specificaties van de originele warmtepomp als die van het nieuw geplaatste systeem. Daarom is onbekend of de uitbreiding voldoende is om nu wel in de warmwaterbehoefte van de bewoners te voorzien.

Compensatie
Wat Sarah en Nathan wel weten is dat de nieuwe installatie, die sinds vrijdag in gebruik is, nog niet voor warme douches zorgt. Plaza bevestigt dit in een mail aan de bewoners. Volgens de verhuurder blijkt uit analyse dat 25 tot 35 woonheden dagelijks ‘hoge volumes water afnemen’. Het gaat dan om drie tot twintig keer het verbruik van het landelijk gemiddelde voor een tweepersoonshuishouden. Plaza noemt hiervoor drie mogelijke oorzaken: een defecte watermeter, lekkage of hoog warm water verbruik. De eigenaar neemt nog deze week contact op met deze huurders om de oorzaak te achterhalen.

‘Voor duizend euro huur verwacht je een goed functionerend warmwatersysteem’

Sarah en Nathan balen ervan dat het probleem nog steeds niet is verholpen. Ze willen een passende tegemoetkoming. “We betalen per maand duizend euro huur”, vertelt Nathan. “Voor dat geld verwacht je op zijn minst een goed functionerend warmwatersysteem.” Het is afwachten. Plaza reageert per mail dat het vooralsnog geen uitspraken doet over aanvullende compensatie. “Bewoners ontvangen hierover schriftelijk bericht.”

Sarah hoopt voor het einde van de lente te verhuizen, maar merkt dat het lastig is om op de huidige woningmarkt iets anders te vinden. Nathan wil blijven tot hij zijn master heeft afgerond. “Ik ben blij met mijn studio, maar absoluut niet met Plaza.”

• De achternaam van Sarah is bij de redactie bekend. De naam Nathan is gefingeerd, omdat hij zijn huurcontract niet in gevaar wil brengen. Zijn volledige echte naam is bij de redactie bekend.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl