AI-kunst in TU Delft Library

Hoe kun je kunstmatige intelligentie gebruiken om kunst te maken? TU-studenten en medewerkers deden een poging tijdens de AI-kunstwedstrijd ‘Gen AI on the Fly’.

In de centrale hal van de TU Delft Library is momenteel een expositie te zien met werk van de winnaars van deze wedstrijd, die verdeeld was in drie categorieën: beeldende kunst, muziek en academische opdrachten. 35 TU-studenten en medewerkers delen er hun creaties.

De jury bestond uit AI-kunstenaars en de Leidse onderzoekers Jeroen van der Most en Peter van der Putten. De winnende inzending, Scraping the Rabbit Off van masterstudent Benedikt Kainzbauer (Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica), vertelt het persoonlijke verhaal van de maker die na het per ongeluk aanrijden van een konijn besloot vegetariër te worden.

Naast werk van de prijswinnaars is het milieu-geïnspireerde Letters from Nature van Van der Most en Van der Putten te bewonderen. Deze installatie gebruikt kunstmatige intelligentie om brieven te schrijven vanuit het perspectief van de aarde over klimaatverandering.

(Illustratie gemaakt met Dall-E)