Onderwijs

Meer informatie, minder bladzijden

De nieuwe TU-gids is overzichtelijker en dunner. Prof.dr. J.M. Aarts: ,,Dit komt door een uitgekiende vormgeving, want hij bevat meer informatie dan vorig jaar.”

Weinig mensen beseffen hoeveel denkwerk vooraf gaat aan een gebruiksvoorwerp zoals een studiegids. Ruim een half jaar zijn diverse mensen – op het hoofdbureau, de faculteiten en het AVC (Audio Visueel Centrum) – bezig geweest met het verzamelen en controleren van het materiaal en het zoeken naar de juiste vormgeving. De ‘supervisie’ lag bij prof.dr. J.M. Aarts en drs. Corrie Zeeuw. De eerste is voorzitter van de commissie planning en roosters en de laatste is medewerker van de Communicatie & Marketing Groep. Zeeuw: ,,Wij wilden dit jaar een heel goede gids maken. Vorig jaar werden wij door pech en door de reorganisatie achtervolgd en pakte de gids niet uit zoals wij wilden.”
Momentopname

Dit jaar zijn ze wel tevreden. Niet alleen was de gids er een maand eerder dan in andere jaren, hij is ook dunner, mooier vormgegeven en veel overzichtelijker dan voorheen.

De omvang van de gids is beperkt gebleven ondanks dat deze meer informatie bevat dan vorig jaar. Zeeuw: ,,Dat kon omdat wij dunner papier hebben gebruikt en doordat de pagina’s nu uit twee kolommen bestaan. Hierdoor kan je meer informatie op een bladzijde kwijt.” Ook de tekst zelf werd overzichtelijker door de kolommenopzet. Korte regels lezen nu eenmaal makkelijker dan lange. Daarnaast is, om de leesbaarheid te bevorderen, een hiërarchie in de tekst aangebracht.

Overigens opent de gids deze keer niet met de geschiedenis van de TU maar met de missie van de universiteit. Aarts: ,,Ik vind het minder relevant om met een historisch overzicht van een instelling te beginnen. Veel belangrijker is het dat een universiteit duidelijk maakt aan studenten, medewerkers en derden waar ze voor staat.”

Opvallend is volgens Zeeuw en Aarts dat de stand van de reorganisatie bij de faculteiten in de gids terug is te zien. Zo zijn bij Civiele Techniek en Geowetenschappen de afzonderlijke faculteiten nog duidelijk te herkennen aan hun sectie-indeling. Bij Informatietechnologie en Systemen is dat niet meer het geval. De gepresenteerde richtingen zijn een mix van wiskunde, informatica en elektrotechniek. ,,Een studiegids is een momentopname van een organisatie”, aldus Aarts. ,,Het geeft een goed overzicht van de stand van zaken. Overigens heeft die momentopname ook nadelen. Aanpassingen kun je maar één keer per jaar doorvoeren en daardoor loopt de gids altijd achter. Vooral de afgelopen jaren was dat lastig. Menig medewerker veranderde halverwege het jaar van functie en had dan een verkeerde vermelding in de gids.”
Goed concept

De huidige gids is volgens Aarts en Zeeuw een goed uitgangspunt voor de komende jaren. ,,Alleen moeten wij iets doen aan het aanleveren van de informatie van de faculteiten. In sommige gevallen is de deadline ver overschreden.”

Overwogen wordt ook om, naast de TU-gids, voor iedere faculteit een aparte gids te maken. Voor de eerstejaars heeft iedere opleiding er al één. De informatie van de rest van de opleiding zou daar aan toegevoegd kunnen worden. Aarts: ,,Aan de andere kant is die eerstejaarsgids voornamelijk een wegwijzer voor hoe je moet studeren. Deze bevat veel informatie die niet interessant is voor oudere studenten en medewerkers.”

Aarts en Zeeuw zijn er nog niet helemaal uit hoe ze het gaan aanpakken. ,,Het huidige concept van de gids bevalt goed en wellicht handhaven wij dat volgend jaar.”

Weinig mensen beseffen hoeveel denkwerk vooraf gaat aan een gebruiksvoorwerp zoals een studiegids. Ruim een half jaar zijn diverse mensen – op het hoofdbureau, de faculteiten en het AVC (Audio Visueel Centrum) – bezig geweest met het verzamelen en controleren van het materiaal en het zoeken naar de juiste vormgeving. De ‘supervisie’ lag bij prof.dr. J.M. Aarts en drs. Corrie Zeeuw. De eerste is voorzitter van de commissie planning en roosters en de laatste is medewerker van de Communicatie & Marketing Groep. Zeeuw: ,,Wij wilden dit jaar een heel goede gids maken. Vorig jaar werden wij door pech en door de reorganisatie achtervolgd en pakte de gids niet uit zoals wij wilden.”
Momentopname

Dit jaar zijn ze wel tevreden. Niet alleen was de gids er een maand eerder dan in andere jaren, hij is ook dunner, mooier vormgegeven en veel overzichtelijker dan voorheen.

De omvang van de gids is beperkt gebleven ondanks dat deze meer informatie bevat dan vorig jaar. Zeeuw: ,,Dat kon omdat wij dunner papier hebben gebruikt en doordat de pagina’s nu uit twee kolommen bestaan. Hierdoor kan je meer informatie op een bladzijde kwijt.” Ook de tekst zelf werd overzichtelijker door de kolommenopzet. Korte regels lezen nu eenmaal makkelijker dan lange. Daarnaast is, om de leesbaarheid te bevorderen, een hiërarchie in de tekst aangebracht.

Overigens opent de gids deze keer niet met de geschiedenis van de TU maar met de missie van de universiteit. Aarts: ,,Ik vind het minder relevant om met een historisch overzicht van een instelling te beginnen. Veel belangrijker is het dat een universiteit duidelijk maakt aan studenten, medewerkers en derden waar ze voor staat.”

Opvallend is volgens Zeeuw en Aarts dat de stand van de reorganisatie bij de faculteiten in de gids terug is te zien. Zo zijn bij Civiele Techniek en Geowetenschappen de afzonderlijke faculteiten nog duidelijk te herkennen aan hun sectie-indeling. Bij Informatietechnologie en Systemen is dat niet meer het geval. De gepresenteerde richtingen zijn een mix van wiskunde, informatica en elektrotechniek. ,,Een studiegids is een momentopname van een organisatie”, aldus Aarts. ,,Het geeft een goed overzicht van de stand van zaken. Overigens heeft die momentopname ook nadelen. Aanpassingen kun je maar één keer per jaar doorvoeren en daardoor loopt de gids altijd achter. Vooral de afgelopen jaren was dat lastig. Menig medewerker veranderde halverwege het jaar van functie en had dan een verkeerde vermelding in de gids.”
Goed concept

De huidige gids is volgens Aarts en Zeeuw een goed uitgangspunt voor de komende jaren. ,,Alleen moeten wij iets doen aan het aanleveren van de informatie van de faculteiten. In sommige gevallen is de deadline ver overschreden.”

Overwogen wordt ook om, naast de TU-gids, voor iedere faculteit een aparte gids te maken. Voor de eerstejaars heeft iedere opleiding er al één. De informatie van de rest van de opleiding zou daar aan toegevoegd kunnen worden. Aarts: ,,Aan de andere kant is die eerstejaarsgids voornamelijk een wegwijzer voor hoe je moet studeren. Deze bevat veel informatie die niet interessant is voor oudere studenten en medewerkers.”

Aarts en Zeeuw zijn er nog niet helemaal uit hoe ze het gaan aanpakken. ,,Het huidige concept van de gids bevalt goed en wellicht handhaven wij dat volgend jaar.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.