Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Fax van verre

Wie op bezoek wil bij Ramon de Vries (zesdejaars Technische Natuurkunde) weet vanaf nu hoe verder te reizen vanaf centraal station Peking.

Ik studeer nu bijna drie maanden videotelefonie en digitale communicatie aan de Tsinghua Universiteit in het noorden van Beijing, China. Beijing is een wereldstad met rond de twaalf miljoen inwoners. De stad is ontzettend groot en chaotisch. De vraag is nu: Hoe kom je er van A naar B?

Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Een kleine greep:

* Als A en B niet te ver uit elkaar liggen dan neem je natuurlijk de fiets, het nationale vervoermiddel. Chinezen vervoeren de raarste dingen op een fiets: ultramoderne computers, bakstenen, kolen, halve kippenschuren, machineonderdelen, zevenhonderd kilo rijst, bankstellen en koelkasten.

* Je kunt een auto huren, maar als westerling mag je geen auto besturen, dus huur je de chauffeur erbij. Alleen is zo’n limo zelfs in China een beetje te prijzig voor deze student.

* Het alternatief is de taxi, die heb je in verschillende prijsklassen: van 1, 1.20, 1.60, 1.80 tot zeer prijzige 2.00 quai/km (1 quai = 1 kwartje). De 2-quai-versie is meestal een comfortabele Japanse middenklasser, die toeristen vaak nemen. Wij proberen, om toch een beetje het Chinese gevoel te houden, altijd zo goedkoop mogelijk te reizen.

* De goedkoopste taxi is een klein geel busje met een brommermotortje. Meestal een roestig oud beestje dat door een wonder nog niet uit elkaar is gerammeld. Neem dit busje op eigen risico (en niet als je hartklachten hebt), want de chauffeurs rijden als kamikazepiloten met een noodgang kriskras over de weg. Er doen geruchten de ronde dat deze busjes regelmatig in brand vliegen terwijl ze over de rondwegen scheuren.

* Voor de echte budgetreizigers is er natuurlijk het openbaar vervoer. Voor ongeveer 1 quai kom ik van Tsinghua-campus (in het noorden) in ongeveer 45 minuten tot de rand van het centrum, maar je moet dan wel in een overvolle bus staan. En ook deze is niet ontworpen voor de Hollandse lengte, ik raak met gemak het plafond. Daarna kan je de metro nemen die je voor 2 quai afzet op elk metrostation in de stad. Tien tot vijftien keer zo goedkoop als een taxi, en je hebt het echte ‘wij zijn in China’-gevoel.

Ramon de Vries

Ik studeer nu bijna drie maanden videotelefonie en digitale communicatie aan de Tsinghua Universiteit in het noorden van Beijing, China. Beijing is een wereldstad met rond de twaalf miljoen inwoners. De stad is ontzettend groot en chaotisch. De vraag is nu: Hoe kom je er van A naar B?

Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Een kleine greep:

* Als A en B niet te ver uit elkaar liggen dan neem je natuurlijk de fiets, het nationale vervoermiddel. Chinezen vervoeren de raarste dingen op een fiets: ultramoderne computers, bakstenen, kolen, halve kippenschuren, machineonderdelen, zevenhonderd kilo rijst, bankstellen en koelkasten.

* Je kunt een auto huren, maar als westerling mag je geen auto besturen, dus huur je de chauffeur erbij. Alleen is zo’n limo zelfs in China een beetje te prijzig voor deze student.

* Het alternatief is de taxi, die heb je in verschillende prijsklassen: van 1, 1.20, 1.60, 1.80 tot zeer prijzige 2.00 quai/km (1 quai = 1 kwartje). De 2-quai-versie is meestal een comfortabele Japanse middenklasser, die toeristen vaak nemen. Wij proberen, om toch een beetje het Chinese gevoel te houden, altijd zo goedkoop mogelijk te reizen.

* De goedkoopste taxi is een klein geel busje met een brommermotortje. Meestal een roestig oud beestje dat door een wonder nog niet uit elkaar is gerammeld. Neem dit busje op eigen risico (en niet als je hartklachten hebt), want de chauffeurs rijden als kamikazepiloten met een noodgang kriskras over de weg. Er doen geruchten de ronde dat deze busjes regelmatig in brand vliegen terwijl ze over de rondwegen scheuren.

* Voor de echte budgetreizigers is er natuurlijk het openbaar vervoer. Voor ongeveer 1 quai kom ik van Tsinghua-campus (in het noorden) in ongeveer 45 minuten tot de rand van het centrum, maar je moet dan wel in een overvolle bus staan. En ook deze is niet ontworpen voor de Hollandse lengte, ik raak met gemak het plafond. Daarna kan je de metro nemen die je voor 2 quai afzet op elk metrostation in de stad. Tien tot vijftien keer zo goedkoop als een taxi, en je hebt het echte ‘wij zijn in China’-gevoel.

Ramon de Vries

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.