Campus

Fax van verre

Wie op bezoek wil bij Ramon de Vries (zesdejaars Technische Natuurkunde) weet vanaf nu hoe verder te reizen vanaf centraal station Peking.

Ik studeer nu bijna drie maanden videotelefonie en digitale communicatie aan de Tsinghua Universiteit in het noorden van Beijing, China. Beijing is een wereldstad met rond de twaalf miljoen inwoners. De stad is ontzettend groot en chaotisch. De vraag is nu: Hoe kom je er van A naar B?

Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Een kleine greep:

* Als A en B niet te ver uit elkaar liggen dan neem je natuurlijk de fiets, het nationale vervoermiddel. Chinezen vervoeren de raarste dingen op een fiets: ultramoderne computers, bakstenen, kolen, halve kippenschuren, machineonderdelen, zevenhonderd kilo rijst, bankstellen en koelkasten.

* Je kunt een auto huren, maar als westerling mag je geen auto besturen, dus huur je de chauffeur erbij. Alleen is zo’n limo zelfs in China een beetje te prijzig voor deze student.

* Het alternatief is de taxi, die heb je in verschillende prijsklassen: van 1, 1.20, 1.60, 1.80 tot zeer prijzige 2.00 quai/km (1 quai = 1 kwartje). De 2-quai-versie is meestal een comfortabele Japanse middenklasser, die toeristen vaak nemen. Wij proberen, om toch een beetje het Chinese gevoel te houden, altijd zo goedkoop mogelijk te reizen.

* De goedkoopste taxi is een klein geel busje met een brommermotortje. Meestal een roestig oud beestje dat door een wonder nog niet uit elkaar is gerammeld. Neem dit busje op eigen risico (en niet als je hartklachten hebt), want de chauffeurs rijden als kamikazepiloten met een noodgang kriskras over de weg. Er doen geruchten de ronde dat deze busjes regelmatig in brand vliegen terwijl ze over de rondwegen scheuren.

* Voor de echte budgetreizigers is er natuurlijk het openbaar vervoer. Voor ongeveer 1 quai kom ik van Tsinghua-campus (in het noorden) in ongeveer 45 minuten tot de rand van het centrum, maar je moet dan wel in een overvolle bus staan. En ook deze is niet ontworpen voor de Hollandse lengte, ik raak met gemak het plafond. Daarna kan je de metro nemen die je voor 2 quai afzet op elk metrostation in de stad. Tien tot vijftien keer zo goedkoop als een taxi, en je hebt het echte ‘wij zijn in China’-gevoel.

Ramon de Vries

Ik studeer nu bijna drie maanden videotelefonie en digitale communicatie aan de Tsinghua Universiteit in het noorden van Beijing, China. Beijing is een wereldstad met rond de twaalf miljoen inwoners. De stad is ontzettend groot en chaotisch. De vraag is nu: Hoe kom je er van A naar B?

Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Een kleine greep:

* Als A en B niet te ver uit elkaar liggen dan neem je natuurlijk de fiets, het nationale vervoermiddel. Chinezen vervoeren de raarste dingen op een fiets: ultramoderne computers, bakstenen, kolen, halve kippenschuren, machineonderdelen, zevenhonderd kilo rijst, bankstellen en koelkasten.

* Je kunt een auto huren, maar als westerling mag je geen auto besturen, dus huur je de chauffeur erbij. Alleen is zo’n limo zelfs in China een beetje te prijzig voor deze student.

* Het alternatief is de taxi, die heb je in verschillende prijsklassen: van 1, 1.20, 1.60, 1.80 tot zeer prijzige 2.00 quai/km (1 quai = 1 kwartje). De 2-quai-versie is meestal een comfortabele Japanse middenklasser, die toeristen vaak nemen. Wij proberen, om toch een beetje het Chinese gevoel te houden, altijd zo goedkoop mogelijk te reizen.

* De goedkoopste taxi is een klein geel busje met een brommermotortje. Meestal een roestig oud beestje dat door een wonder nog niet uit elkaar is gerammeld. Neem dit busje op eigen risico (en niet als je hartklachten hebt), want de chauffeurs rijden als kamikazepiloten met een noodgang kriskras over de weg. Er doen geruchten de ronde dat deze busjes regelmatig in brand vliegen terwijl ze over de rondwegen scheuren.

* Voor de echte budgetreizigers is er natuurlijk het openbaar vervoer. Voor ongeveer 1 quai kom ik van Tsinghua-campus (in het noorden) in ongeveer 45 minuten tot de rand van het centrum, maar je moet dan wel in een overvolle bus staan. En ook deze is niet ontworpen voor de Hollandse lengte, ik raak met gemak het plafond. Daarna kan je de metro nemen die je voor 2 quai afzet op elk metrostation in de stad. Tien tot vijftien keer zo goedkoop als een taxi, en je hebt het echte ‘wij zijn in China’-gevoel.

Ramon de Vries

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.