Campus

Een automobilist wil sturen

Het is een droom van veel ingenieurs: een automatische piloot voor auto’s. Dat toekomstvisioen heeft de laatste tijd over media-aandacht niet te klagen. Toch is het maar zeer de vraag of het ooit zo ver komt, verklapt een aantal bestuurskundigen aan Rijkswaterstaat.

Zonder handen, zonder voeten op de rijksweg. Automatische voertuiggeleidding is een paradepaardje van veel dagdromende ingenieurs. Bij vliegtuigen kan het toch ook? Bovendien is het erg nuttig, zeggen ze: wanneer auto’s achter elkaar in de road-train rijden, kunnen de wegen veel meer verkeer verstouwen, en verdwijnen de files.

Vier bestuurskundigen, onder wie prof.dr.ir. R.E.C.M. van der Heijden, maken een einde aan die droom. Als die automatische piloot voor het wegverkeer er komt, dan duurt het zeker nog enige decennia. Maar de kans is groot dat het systeem er nooit komt. Er zitten te veel haken en ogen aan.

De bestuurskundigen baseren hun negatieve visie op een eigen enquête onder enkele tientallen mondiale kenners op het gebied van automatische voertuigbesturing. Die twijfelden aan het maatschappelijk nut. Het milieu gaat er in elk geval niet op vooruit, zoals wel eens gedacht wordt. En over vergroting van de wegcapaciteit hebben de wijzen ook grote twijfels. Verder zijn er technische barrières, en zouden de kosten wel eens de pan uit kunnen rijzen.
Drempel

Aantasting van de individuele vrijheid is een ander heikel punt. Zit de burger te wachten op een apparaat dat op de snelweg bij honderd kilometer per uur de benzinetoevoer op een laag pitje zet? Twijfel is er ook over de veiligheid. Een ongeluk zit meestal in een klein hoekje. Dat maakt het moeilijk om de automatische piloot er op voor te bereiden. Recentelijk was er een aantal ernstige ongelukken waar primitieve voorlopers van de automatische piloot mogelijk debet aan waren, zoals bijvoorbeeld Marco Bakker beweert.

Maar de deskundigen wezen ook op een onverwachte drempel. Auto-ongelukken zijn aan de orde van de dag. Wie is er verantwoordelijk als de automatische piloot aan stond? Vele vingers zullen in dat geval naar de fabrikant wijzen. Dat leidt tot een regen van schadeclaims. Welke fabrikant heeft met dat vooruitzicht zin een dergelijk systeem te ontwikkelen?

Systemen die het autorijden ondersteunen, komen er zeker, concluderen de vier bestuurskundigen. Maar een autonome automatische piloot, vergeet die droom voorlopig maar.

Zonder handen, zonder voeten op de rijksweg. Automatische voertuiggeleidding is een paradepaardje van veel dagdromende ingenieurs. Bij vliegtuigen kan het toch ook? Bovendien is het erg nuttig, zeggen ze: wanneer auto’s achter elkaar in de road-train rijden, kunnen de wegen veel meer verkeer verstouwen, en verdwijnen de files.

Vier bestuurskundigen, onder wie prof.dr.ir. R.E.C.M. van der Heijden, maken een einde aan die droom. Als die automatische piloot voor het wegverkeer er komt, dan duurt het zeker nog enige decennia. Maar de kans is groot dat het systeem er nooit komt. Er zitten te veel haken en ogen aan.

De bestuurskundigen baseren hun negatieve visie op een eigen enquête onder enkele tientallen mondiale kenners op het gebied van automatische voertuigbesturing. Die twijfelden aan het maatschappelijk nut. Het milieu gaat er in elk geval niet op vooruit, zoals wel eens gedacht wordt. En over vergroting van de wegcapaciteit hebben de wijzen ook grote twijfels. Verder zijn er technische barrières, en zouden de kosten wel eens de pan uit kunnen rijzen.
Drempel

Aantasting van de individuele vrijheid is een ander heikel punt. Zit de burger te wachten op een apparaat dat op de snelweg bij honderd kilometer per uur de benzinetoevoer op een laag pitje zet? Twijfel is er ook over de veiligheid. Een ongeluk zit meestal in een klein hoekje. Dat maakt het moeilijk om de automatische piloot er op voor te bereiden. Recentelijk was er een aantal ernstige ongelukken waar primitieve voorlopers van de automatische piloot mogelijk debet aan waren, zoals bijvoorbeeld Marco Bakker beweert.

Maar de deskundigen wezen ook op een onverwachte drempel. Auto-ongelukken zijn aan de orde van de dag. Wie is er verantwoordelijk als de automatische piloot aan stond? Vele vingers zullen in dat geval naar de fabrikant wijzen. Dat leidt tot een regen van schadeclaims. Welke fabrikant heeft met dat vooruitzicht zin een dergelijk systeem te ontwikkelen?

Systemen die het autorijden ondersteunen, komen er zeker, concluderen de vier bestuurskundigen. Maar een autonome automatische piloot, vergeet die droom voorlopig maar.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.