,,Heeft u voor mij informatie over verwijdering van offshore platforms?” Sinds 4 september hoeft de maritieme wereld slechts één telefoonnummer te kennen: dat van de maritieme informatie desk.
br />
De maritieme informatie desk is een nieuwe dienst van het Maritiem Informatie Centrum (MIC). In 1995 is het MIC van Rotterdam naar Delft gekomen. ,,Voordat het MIC naar Delft kwam hebben wij laten onderzoeken of er behoefte was aan een maritiem kenniscentrum”, zo vertelt Ineke de Graaf-van Vonno. Zij is ‘business unit manager information services databases‘ van de bibliotheek, waaronder het MIC valt.
,,Uit dat marktonderzoek bleek dat veel maritieme bedrijven het MIC nodig hadden. Op de vraag wat ze misten aan de dienstverlening van het centrum, antwoordden velen de opgeheven telefonische informatie desk.” Die desk is begin jaren negentig opgedoekt omdat de klanten sindsdien de databank van het MIC zelf online kunnen bekijken.
De ‘nieuwe’ maritieme informatie desk is uitgebreider dan zijn voorganger. ,,Toen werd alleen de informatie verstrekt die in de databank stond. Om de literatuur verder uit te pluizen diende de klant zelf naar het MIC te komen. Met de nieuwe opzet is dat verleden tijd”, vertelt De Graaf. ,,De klant stelt een vraag via fax, e-mail of telefoon. De deskmedewerker probeert dan het antwoord te vinden in de collectie van het MIC. De klant betaalt hiervoor, maar is zelf geen tijd meer kwijt aan onderzoek.”
De desk werkt volgens het front office/back office-principe. De klant stelt zijn vraag bij de informatie desk, wat er verder achter die desk gebeurt om het antwoord te vinden is voor hem niet interessant.
,,Nieuwe diensten opzetten is essentieel voor het MIC”, stelt De Graaf. ,,Het ministerie van Economische Zaken heeft in 1995 voor de verhuizing en het instandhouden van het MIC een subsidie toegekend. Die subsidie loopt tot het jaar 2000. Dan moet het MIC kostendekkend zijn.” Dus moet het MIC een aantal nieuwe diensten ontwikkelen die geld opleveren. De maritieme informatie desk is daar de eerste van. ,,Het MIC volgt voor de bibliotheek een nieuwe denkwijze. We willen de markt niet langer diensten opdringen, maar de klanten juist vragen welke diensten ze willen en die suggesties uitwerken. We moeten tenslotte geld verdienen en dat kan alleen met opdrachten vanuit de markt”, aldus De Graaf. Het MIC is dan ook gericht op externe klanten van buiten de TU.
De desk is nu een krappe maand in gebruik en behandelt gemiddeld één vraag per dag. De prognose voor het eerste jaar is twee vragen per dag. De Graaf: ,,We hebben via de maritieme branche-organisaties folders verspreid. De reacties zijn positief. Er zijn zelfs al klanten die de online verbinding met de databank van het MIC hebben opgezegd om alleen nog maar van de informatie desk gebruik te maken.”
,,Heeft u voor mij informatie over verwijdering van offshore platforms?” Sinds 4 september hoeft de maritieme wereld slechts één telefoonnummer te kennen: dat van de maritieme informatie desk.
De maritieme informatie desk is een nieuwe dienst van het Maritiem Informatie Centrum (MIC). In 1995 is het MIC van Rotterdam naar Delft gekomen. ,,Voordat het MIC naar Delft kwam hebben wij laten onderzoeken of er behoefte was aan een maritiem kenniscentrum”, zo vertelt Ineke de Graaf-van Vonno. Zij is ‘business unit manager information services databases‘ van de bibliotheek, waaronder het MIC valt.
,,Uit dat marktonderzoek bleek dat veel maritieme bedrijven het MIC nodig hadden. Op de vraag wat ze misten aan de dienstverlening van het centrum, antwoordden velen de opgeheven telefonische informatie desk.” Die desk is begin jaren negentig opgedoekt omdat de klanten sindsdien de databank van het MIC zelf online kunnen bekijken.
De ‘nieuwe’ maritieme informatie desk is uitgebreider dan zijn voorganger. ,,Toen werd alleen de informatie verstrekt die in de databank stond. Om de literatuur verder uit te pluizen diende de klant zelf naar het MIC te komen. Met de nieuwe opzet is dat verleden tijd”, vertelt De Graaf. ,,De klant stelt een vraag via fax, e-mail of telefoon. De deskmedewerker probeert dan het antwoord te vinden in de collectie van het MIC. De klant betaalt hiervoor, maar is zelf geen tijd meer kwijt aan onderzoek.”
De desk werkt volgens het front office/back office-principe. De klant stelt zijn vraag bij de informatie desk, wat er verder achter die desk gebeurt om het antwoord te vinden is voor hem niet interessant.
,,Nieuwe diensten opzetten is essentieel voor het MIC”, stelt De Graaf. ,,Het ministerie van Economische Zaken heeft in 1995 voor de verhuizing en het instandhouden van het MIC een subsidie toegekend. Die subsidie loopt tot het jaar 2000. Dan moet het MIC kostendekkend zijn.” Dus moet het MIC een aantal nieuwe diensten ontwikkelen die geld opleveren. De maritieme informatie desk is daar de eerste van. ,,Het MIC volgt voor de bibliotheek een nieuwe denkwijze. We willen de markt niet langer diensten opdringen, maar de klanten juist vragen welke diensten ze willen en die suggesties uitwerken. We moeten tenslotte geld verdienen en dat kan alleen met opdrachten vanuit de markt”, aldus De Graaf. Het MIC is dan ook gericht op externe klanten van buiten de TU.
De desk is nu een krappe maand in gebruik en behandelt gemiddeld één vraag per dag. De prognose voor het eerste jaar is twee vragen per dag. De Graaf: ,,We hebben via de maritieme branche-organisaties folders verspreid. De reacties zijn positief. Er zijn zelfs al klanten die de online verbinding met de databank van het MIC hebben opgezegd om alleen nog maar van de informatie desk gebruik te maken.”
Comments are closed.