Studievereniging i.d heeft maar één partij in de Studentenraad, is de grootste studievereniging die niet meedoet aan de Meer-dan-Konsumenten-gids, en is dikke maatjes met docenten.
Kortom een beetje vreemd, ….. maar wel kritisch!
‘Studievereniging van Industrieel Ontwerpen is niet kritisch genoeg’, kopte dit blad vorige week.
I.d-onderwijs, de onderwijscommissie i.d, vaart al enige jaren met succes een nieuwe koers. Maar waar ging het dan mis, dat het tot zo’n artikel heeft kunnen leiden? Met de communicatie naar de achterban, luidde de conclusie.
De nieuwe koers kan wellicht het best omschreven worden met de enigszins technische term ‘constructief meedenken’. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat het behartigen van de studentenbelangen vele malen beter gaat wanneer je, als student, je welwillend en meedenkend opstelt ten opzichte van de faculteit dan keer op keer op de barricade gaan staan bij onenigheden.
Het hebben van een goede relatie met studie- en onderwijsadviseur, de kwaliteitsmanager en de decaan, werd in het eerder genoemde artikel als zwak en minder kritisch bestempeld, terwijl het op deze manier gemakkelijker is de stem van de student te laten horen. De faculteit is immers sneller bereid in gesprek te treden met een meedenkende en redelijke student dan met een rebelse. Een beter studeerbaarprogramma, met meer tijd voor zelfstudie, door het invoeren van witte weken en extra vakantie, en het verdwijnen van overbodige toelatingsvoorwaarden is hier een prima voorbeeld van.
Mede door het ‘klachten- & suggestiebord’ weet een steeds groter wordende groep studenten de weg naar i.d-onderwijs te vinden. Het feit dat nog steeds veel studenten ergens anders hun beklag doen, bijvoorbeeld bij de VSSD of bij medestudenten, is iets wat de commissie zich erg aantrekt. Het blijkt hierdoor een bijna onmogelijke opgave, wanneer studenten problemen hebben, de vinger op de zere plek te leggen.
I.d-onderwijs zal in het vervolg zowel in de IO-krant als in dit blad haar achterban en overige studenten op de hoogte te houden van de activiteiten van de commissie. Daarnaast hoopt zij dat de verongelijkte IO-student in het vervolg zich tot haar zal richten. Dit bevordert de slagvaardigheid van de studievereniging en zij kan zo de belangen van de IO-studenten optimaal behartigen.
Karin Prins, Erik Smeels & Frank van der Zwan,
de auteurs hebben allen zitting in i.d-onderwijs
Studievereniging i.d heeft maar één partij in de Studentenraad, is de grootste studievereniging die niet meedoet aan de Meer-dan-Konsumenten-gids, en is dikke maatjes met docenten. Kortom een beetje vreemd, ….. maar wel kritisch!
‘Studievereniging van Industrieel Ontwerpen is niet kritisch genoeg’, kopte dit blad vorige week.
I.d-onderwijs, de onderwijscommissie i.d, vaart al enige jaren met succes een nieuwe koers. Maar waar ging het dan mis, dat het tot zo’n artikel heeft kunnen leiden? Met de communicatie naar de achterban, luidde de conclusie.
De nieuwe koers kan wellicht het best omschreven worden met de enigszins technische term ‘constructief meedenken’. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat het behartigen van de studentenbelangen vele malen beter gaat wanneer je, als student, je welwillend en meedenkend opstelt ten opzichte van de faculteit dan keer op keer op de barricade gaan staan bij onenigheden.
Het hebben van een goede relatie met studie- en onderwijsadviseur, de kwaliteitsmanager en de decaan, werd in het eerder genoemde artikel als zwak en minder kritisch bestempeld, terwijl het op deze manier gemakkelijker is de stem van de student te laten horen. De faculteit is immers sneller bereid in gesprek te treden met een meedenkende en redelijke student dan met een rebelse. Een beter studeerbaarprogramma, met meer tijd voor zelfstudie, door het invoeren van witte weken en extra vakantie, en het verdwijnen van overbodige toelatingsvoorwaarden is hier een prima voorbeeld van.
Mede door het ‘klachten- & suggestiebord’ weet een steeds groter wordende groep studenten de weg naar i.d-onderwijs te vinden. Het feit dat nog steeds veel studenten ergens anders hun beklag doen, bijvoorbeeld bij de VSSD of bij medestudenten, is iets wat de commissie zich erg aantrekt. Het blijkt hierdoor een bijna onmogelijke opgave, wanneer studenten problemen hebben, de vinger op de zere plek te leggen.
I.d-onderwijs zal in het vervolg zowel in de IO-krant als in dit blad haar achterban en overige studenten op de hoogte te houden van de activiteiten van de commissie. Daarnaast hoopt zij dat de verongelijkte IO-student in het vervolg zich tot haar zal richten. Dit bevordert de slagvaardigheid van de studievereniging en zij kan zo de belangen van de IO-studenten optimaal behartigen.
Karin Prins, Erik Smeels & Frank van der Zwan,
de auteurs hebben allen zitting in i.d-onderwijs
Comments are closed.