Campus

Over de grenzen van het toelaatbare

Seksuele intimidatie op de werkplek staat momenteel midden in de publieke belangstelling. Waar eindigt collegialiteit en waar beginnen ongewenste intimiteiten? De toneelschrijver David Mamet schreef er een stuk over: ‘Oleanna’.

In Amerika zorgde het voor veel beroering. In de regie van Lodewijk de Boer wordt het nu ook in Nederland op de planken gebracht.

Sinds een aantal jaren trekken vrouwen ten strijde tegen mannen die zich bezondigen aan seksueel getinte handelingen op de werkvloer. Het is het nieuwste chapiter in de oorlog tussen de seksen waarin vrouwen niet langer het onderspit willen delven. In Amerika gaat het er, aangevuurd door een aantal geruchtmakende processen en de verschijning van het boek ‘Disclosure’ van Michael Crighton, hard aan toe. Met de introductie van ‘Oleanna’ zal ook hier de discussie verder worden aangezwengeld.

In het stuk, dat werd vertaald door Marcel Otten, staat een professor (Peter Faber) tegenover een studente (Caroline Almekinders). Zij komt bij hem omdat het niet goed gaat met haar studie. Hij ontfermt zich als een begripvolle oudere man over haar. Gaandeweg blijkt dat hij meer belangstelling voor haar koestert dan wat gebruikelijk is tussen docent en leerling.

In het tweede deel van ‘Oleanna’ zijn de machtsrollen omgedraaid. Het meisje ontpopt zich als een sterke vrouw die de professor beschuldigt van ongewenste intimiteiten. Ze klaagt hem aan en hij verliest zijn baan. Als ze hem op een gegeven moment ook nog een poging tot verkrachting in de schoenen schuift, is het einde zoek.

David Mamet heeft het stuk zo geschreven dat het niet eenvoudig is om partij te trekken. Beiden personen maken misbruik van hun machtspositie. Dat maakt dat er veel vragen worden opgeroepen die zowel mannen en vrouwen kunnen aanzetten tot een pittige discussie over de grenzen van het toelaatbare.

‘Oleanna’ is do. 24 en vr. 25 nov. te zien in De Koninklijke Schouwburg. Aanvang: 20.15 uur.

Mannus van der Laan

Seksuele intimidatie op de werkplek staat momenteel midden in de publieke belangstelling. Waar eindigt collegialiteit en waar beginnen ongewenste intimiteiten? De toneelschrijver David Mamet schreef er een stuk over: ‘Oleanna’. In Amerika zorgde het voor veel beroering. In de regie van Lodewijk de Boer wordt het nu ook in Nederland op de planken gebracht.

Sinds een aantal jaren trekken vrouwen ten strijde tegen mannen die zich bezondigen aan seksueel getinte handelingen op de werkvloer. Het is het nieuwste chapiter in de oorlog tussen de seksen waarin vrouwen niet langer het onderspit willen delven. In Amerika gaat het er, aangevuurd door een aantal geruchtmakende processen en de verschijning van het boek ‘Disclosure’ van Michael Crighton, hard aan toe. Met de introductie van ‘Oleanna’ zal ook hier de discussie verder worden aangezwengeld.

In het stuk, dat werd vertaald door Marcel Otten, staat een professor (Peter Faber) tegenover een studente (Caroline Almekinders). Zij komt bij hem omdat het niet goed gaat met haar studie. Hij ontfermt zich als een begripvolle oudere man over haar. Gaandeweg blijkt dat hij meer belangstelling voor haar koestert dan wat gebruikelijk is tussen docent en leerling.

In het tweede deel van ‘Oleanna’ zijn de machtsrollen omgedraaid. Het meisje ontpopt zich als een sterke vrouw die de professor beschuldigt van ongewenste intimiteiten. Ze klaagt hem aan en hij verliest zijn baan. Als ze hem op een gegeven moment ook nog een poging tot verkrachting in de schoenen schuift, is het einde zoek.

David Mamet heeft het stuk zo geschreven dat het niet eenvoudig is om partij te trekken. Beiden personen maken misbruik van hun machtspositie. Dat maakt dat er veel vragen worden opgeroepen die zowel mannen en vrouwen kunnen aanzetten tot een pittige discussie over de grenzen van het toelaatbare.

‘Oleanna’ is do. 24 en vr. 25 nov. te zien in De Koninklijke Schouwburg. Aanvang: 20.15 uur.

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.