Campus

Filmhuis begint aan laatste weken

Het oude Filmhuis Delft aan de Kromstraat gaat de laatste etappe in van zijn bestaan. Maandag 29 januari valt het doek, toepasselijk genoeg met ‘Splendor’ van Ettore Scola.

Deze maand krijgen de vrijwilligers van het Filmhuis een gepast eerbetoon. Ze mochten namelijk allemaal hun favoriete film programmeren.

Nog amper twee maanden en het Filmhuis Delft verkast naar een nieuw gebouw. De cinefielen zullen straks beter aan hun trekken komen, want de toekomstige meer actuele programmering belooft veel goeds. Maar ongetwijfeld zullen sommigen later met de nodige nostalgie terugdenken aan de oude, sjofele behuizing. In de nieuwbouw zal namelijk de vrijgevochten, ‘alternatieve’ jaren zeventig geest die zo typerend is voor de filmhuizen-oude-stijl voorgoed vervlogen zijn.

Daarom eigenlijk wel ’te gek’ dat de vrijwilligers (ook al zo’n fenomeen uit die anti-kapitalistiese zeventiger jaren) hun favoriete film mochten kiezen. Wat overigens meteen opvalt is dat de typische film uit dat ontstaanstijdperk van de filmhuizen ontbreekt in de programmering. Dus jammer genoeg geen melodrama van Fassbinder of een oude roadmovie van Wenders.

Wel een reeks Italiaanse klassiekers, waaronder twee van Pier Paolo Pasolini, die twintig jaar na zijn gewelddadige dood weer alom in de belangstelling staat. Met ‘Edipo Re’ en ‘Uccellacci e Uccellini’ komt deze martelaar van de burgermaatschappij ook weer even in beeld.

Zijn landgenoot Ettore Scola, die het leven meer vanuit de tragikomische hoek op het witte doek brengt, is ook met twee films present. ‘Brutti, Sporchi e Cattivi’ heeft bij het verschijnen van dit nummer al gedraaid, maar ‘C’eravamo tanto amati’ komt dit weekend.

Verder natuurlijk teveel om op te noemen. Het is een bonte verzameling waar voor iedereen wel wat bij zit. Voor de liefhebber van een keiharde film noir valt ‘The Killing’ van Stanley Kubrick aan te raden, één van de beste in het genre. David Lynch is vertegenwoordigt met zijn cultfilm ‘Eraserhead’ en Mike Leigh toont zijn engagement met de Britse onderklasse in ‘High Hopes’. Van horrorspecialist David Cronenberg komt aanstaande vrijdag ‘The Fly’ en fans van Madonna kunnen haar zien bekketrekken in ‘Desperately Seeking Susan’. Woody Allen doet de jaren vijftig herleven in ‘Radio Days’, Aki Kaurismäki zet de wereld op groteske wijze op zijn kop met de ‘Leningrad Cowboys Go to America’.

Ex-bestuurslid van Filmhuis Delft Kasai Waicek koos ‘No End’ van Krzysztof Kieslowski, de filmhuisapostel van de jaren tachtig, als haar afscheidsfilm. (M.v.d.L)

Zie de cultuuragenda voor data.

Mannus van der Laan

Het oude Filmhuis Delft aan de Kromstraat gaat de laatste etappe in van zijn bestaan. Maandag 29 januari valt het doek, toepasselijk genoeg met ‘Splendor’ van Ettore Scola. Deze maand krijgen de vrijwilligers van het Filmhuis een gepast eerbetoon. Ze mochten namelijk allemaal hun favoriete film programmeren.

Nog amper twee maanden en het Filmhuis Delft verkast naar een nieuw gebouw. De cinefielen zullen straks beter aan hun trekken komen, want de toekomstige meer actuele programmering belooft veel goeds. Maar ongetwijfeld zullen sommigen later met de nodige nostalgie terugdenken aan de oude, sjofele behuizing. In de nieuwbouw zal namelijk de vrijgevochten, ‘alternatieve’ jaren zeventig geest die zo typerend is voor de filmhuizen-oude-stijl voorgoed vervlogen zijn.

Daarom eigenlijk wel ’te gek’ dat de vrijwilligers (ook al zo’n fenomeen uit die anti-kapitalistiese zeventiger jaren) hun favoriete film mochten kiezen. Wat overigens meteen opvalt is dat de typische film uit dat ontstaanstijdperk van de filmhuizen ontbreekt in de programmering. Dus jammer genoeg geen melodrama van Fassbinder of een oude roadmovie van Wenders.

Wel een reeks Italiaanse klassiekers, waaronder twee van Pier Paolo Pasolini, die twintig jaar na zijn gewelddadige dood weer alom in de belangstelling staat. Met ‘Edipo Re’ en ‘Uccellacci e Uccellini’ komt deze martelaar van de burgermaatschappij ook weer even in beeld.

Zijn landgenoot Ettore Scola, die het leven meer vanuit de tragikomische hoek op het witte doek brengt, is ook met twee films present. ‘Brutti, Sporchi e Cattivi’ heeft bij het verschijnen van dit nummer al gedraaid, maar ‘C’eravamo tanto amati’ komt dit weekend.

Verder natuurlijk teveel om op te noemen. Het is een bonte verzameling waar voor iedereen wel wat bij zit. Voor de liefhebber van een keiharde film noir valt ‘The Killing’ van Stanley Kubrick aan te raden, één van de beste in het genre. David Lynch is vertegenwoordigt met zijn cultfilm ‘Eraserhead’ en Mike Leigh toont zijn engagement met de Britse onderklasse in ‘High Hopes’. Van horrorspecialist David Cronenberg komt aanstaande vrijdag ‘The Fly’ en fans van Madonna kunnen haar zien bekketrekken in ‘Desperately Seeking Susan’. Woody Allen doet de jaren vijftig herleven in ‘Radio Days’, Aki Kaurismäki zet de wereld op groteske wijze op zijn kop met de ‘Leningrad Cowboys Go to America’.

Ex-bestuurslid van Filmhuis Delft Kasai Waicek koos ‘No End’ van Krzysztof Kieslowski, de filmhuisapostel van de jaren tachtig, als haar afscheidsfilm. (M.v.d.L)

Zie de cultuuragenda voor data.

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.