Onderwijs

LR gaat Engelstalig programma verzorgen

Lucht- en Ruimtevaart wil vanaf volgend jaar een Engelstalig studieprogramma aanbieden naast het Nederlandse. Dat staat in het bedrijfsplan 1996-’99 van de faculteit.

Tegelijkertijd moet er een bedrag van 2,5 miljoen bezuinigd worden op de vakgroepen.

Het Engelstalige curriculum, waarvoor van het cvb een bijdrage van vijf ton is gevraagd, is in eerste instantie bedoeld om het aantal Indonesische studenten op te krikken, maar de faculteit ziet meer mogelijkheden. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt L&R als eerste West-Europese ingenieursopleiding een zogenaamde declaration of substantial equivalence van de Amerikaanse organisatie Abet, die de kwaliteit van opleidingen beoordeelt. ,,Mede op grond daarvan zie ik een grote markt aan buitenlandse studenten in het verschiet”, zegt decaan prof.dr.ir. J.L. van Ingen, die ook aangeeft dat L&R sterk scoort op een punt waar de Amerikaanse concurrentie veel kritiek op krijgt: het aandeel van het pure ontwerpen in de opleiding.

Ook bij het vermeerderen van de derde geldstroom rekent de faculteit op het buitenland, onder meer op compensatie-orders voor de Apache-helicopters. Dat de Amerikaanse luchtmacht nu op grote schaal het Delftse materiaal Arall gaat toepassen, komt ook gelegen. ,,We hebben er patent op, dus daar komt het een en ander op binnen”, aldus secretaris-beheerder drs. G.J. van Helden. ,,Maar er is natuurlijk ook spin-off in die zin dat we een grotere bekendheid krijgen op het gebied van materialen.”

Dat het zware weer voor Fokker de ogen van L&R naar het buitenland heeft gericht, is logisch. Want ook met de faculteit gaat het financieel niet goed. In het jaar 2000 dreigt een tekort van drie miljoen gulden. Vijf ton hoopt de faculteit uit extra inkomsten te halen, maar de rest zal bezuinigd moeten worden. Dat betekent een reorganisatie van de vakgroepen, want de ondersteunende diensten werden dit jaar al op de schop genomen.

Een concrete invulling van de reorganisatieplannen is er nog niet. De faculteit vraagt zich zelfs af of zelfstandige vakgroepen wel moeten blijven bestaan, mede omdat in het nieuwe vijfjarige curriculum faculteitsbrede ontwerpprojecten zitten die sowieso een andere opzet van de facultaire structuur vergen. De reorganisatie moet binnen een jaar afgerond zijn.

De faculteit vindt overigens wel dat haar hoge kwaliteit, nu nog eens bevestigd door Abet en de gisteren gepresenteerde visitatie van de VSNU, beter beloond zou mogen worden door het cvb. Van Ingen: ,,De allocatie van de middelen gebeurt te weinig op basis van kwaliteit. Maar het is ons helaas nog steeds niet echt gelukt het allocatiemodel in die richting bijgesteld te krijgen.” (C.J.)

Christian Jongeneel

Lucht- en Ruimtevaart wil vanaf volgend jaar een Engelstalig studieprogramma aanbieden naast het Nederlandse. Dat staat in het bedrijfsplan 1996-’99 van de faculteit. Tegelijkertijd moet er een bedrag van 2,5 miljoen bezuinigd worden op de vakgroepen.

Het Engelstalige curriculum, waarvoor van het cvb een bijdrage van vijf ton is gevraagd, is in eerste instantie bedoeld om het aantal Indonesische studenten op te krikken, maar de faculteit ziet meer mogelijkheden. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt L&R als eerste West-Europese ingenieursopleiding een zogenaamde declaration of substantial equivalence van de Amerikaanse organisatie Abet, die de kwaliteit van opleidingen beoordeelt. ,,Mede op grond daarvan zie ik een grote markt aan buitenlandse studenten in het verschiet”, zegt decaan prof.dr.ir. J.L. van Ingen, die ook aangeeft dat L&R sterk scoort op een punt waar de Amerikaanse concurrentie veel kritiek op krijgt: het aandeel van het pure ontwerpen in de opleiding.

Ook bij het vermeerderen van de derde geldstroom rekent de faculteit op het buitenland, onder meer op compensatie-orders voor de Apache-helicopters. Dat de Amerikaanse luchtmacht nu op grote schaal het Delftse materiaal Arall gaat toepassen, komt ook gelegen. ,,We hebben er patent op, dus daar komt het een en ander op binnen”, aldus secretaris-beheerder drs. G.J. van Helden. ,,Maar er is natuurlijk ook spin-off in die zin dat we een grotere bekendheid krijgen op het gebied van materialen.”

Dat het zware weer voor Fokker de ogen van L&R naar het buitenland heeft gericht, is logisch. Want ook met de faculteit gaat het financieel niet goed. In het jaar 2000 dreigt een tekort van drie miljoen gulden. Vijf ton hoopt de faculteit uit extra inkomsten te halen, maar de rest zal bezuinigd moeten worden. Dat betekent een reorganisatie van de vakgroepen, want de ondersteunende diensten werden dit jaar al op de schop genomen.

Een concrete invulling van de reorganisatieplannen is er nog niet. De faculteit vraagt zich zelfs af of zelfstandige vakgroepen wel moeten blijven bestaan, mede omdat in het nieuwe vijfjarige curriculum faculteitsbrede ontwerpprojecten zitten die sowieso een andere opzet van de facultaire structuur vergen. De reorganisatie moet binnen een jaar afgerond zijn.

De faculteit vindt overigens wel dat haar hoge kwaliteit, nu nog eens bevestigd door Abet en de gisteren gepresenteerde visitatie van de VSNU, beter beloond zou mogen worden door het cvb. Van Ingen: ,,De allocatie van de middelen gebeurt te weinig op basis van kwaliteit. Maar het is ons helaas nog steeds niet echt gelukt het allocatiemodel in die richting bijgesteld te krijgen.” (C.J.)

Christian Jongeneel

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.