Campus

‘Komedie-ballet’ over de onnozelheid zelve

In ‘Burgerman-Edelman’ van Molière verbeeldt een rijke koopman zich dat hij van adellijke komaf is. Om bij de heren en dames van stand in het gevlei te komen, wringt hij zich in de meest komische bochten.

Theatergezelschap De Flits brengt het stuk onder regie van Bart Ennema in een historische enscenering compleet met barokke kostuums en klavecimbel-muziek.

Monsieur Jourdain heeft het hoog in zijn bol. Hoewel hij slechts een koopman is, vertoeft hij het liefst in gezelschap van edellieden. Hij bezit over voldoende geld om zich de meest dure kleren aan te schaffen. En om zich te bekwamen in sport, kunst en wetenschap heeft hij een schermleraar, een muziekleraar, een dansleraar en een filosofieleraar in dienst. Als een parmantige ijdeltuit laat hij zich onderwijzen, ook al heeft hij geen greintje talent.

Tegenover zijn vrouw maakt hij goede sier met een huisvriend die van adel is. Regelmatig komt deze Jourdain opzoeken, meestal met het verzoek of hij geld van hem kan lenen. Hij staat inmiddels voor een enorm bedrag bij hem in het krijt. Als hij deze keer langskomt lijkt het erop dat hij zijn schuld eindelijk wil afbetalen, maar als hij Jourdain de rekening laat opmaken, weet hij hem op handige wijze een nieuwe lening te ontfutselen.

Jourdain wordt zonder dat hij het merkt door iedereen in de maling genomen. Hij heeft een oogje op een markiezin en heeft haar door zijn huisvriend een duur sieraad laten bezorgen. Als hij beiden voor een etentje bij hem thuis heeft uitgenodigd, slooft hij zich uit om haar het hof te maken. Zijn vriend geeft hem te verstaan dat het onbetamelijk is om over het sieraad te praten. Maar ook hier zit een addertje onder het gras, want de huisvriend is zelf verliefd op de markiezin en gebruikt Jourdain schaamteloos voor zijn eigen doeleinden.
Sluw plannetje

Met ‘Burgerman-Edelman’ neemt Molière (1622-1673), net zoals in zijn andere stukken, de menselijke tekortkomingen op een luchtige manier op de korrel. Als een geboren theaterman die lange tijd door Frankrijk trok met zijn groep ‘Illustre Théatre’, wist hij als geen ander het genre van de komedie een nieuwe impuls te geven. Muziek en dans vormden meestal een integraal onderdeel van zijn stukken en dat geldt misschien nog wel het meest voor ‘Burgerman-Edelman’ dat staat omschreven als een ‘komedie-ballet’.

Theatergroep de Flits heeft in de opvoering van het stuk gekozen voor een historische benadering. Dat blijkt nietalleen uit de muzikale begeleiding door een klavecimbel, maar ook uit de kostuums van de spelers. Jourdain draagt evenals zijn huisvriend een opvallende pruik en gaat gehuld in een overdadig versierde zeventiende eeuwse outfit.

Dat de Flits zich veel moeite heeft getroost om de tijd waarin het stuk speelt op te roepen, komt vooral tot uiting in het tweede deel. Jourdain heeft een jonge man de hand geweigerd van zijn dochter, omdat hij niet van adel is. Die laat het er niet bij zitten en bedenkt met zijn bediende een sluw plannetje. Verkleed als een Turkse vorst maakt hij nogmaals zijn opwachting in het huis van Jourdain. Ditmaal valt zijn huwelijksaanzoek wel in goede aarde.

De Turkse vorst en zijn bedienden zijn bijzonder fraai uitgedost en ook de wonderbaarlijke manier waarop hij zijn introductie maakt, geeft een leuke draai aan het stuk. Jourdain in een rol van Eddy Gerretsen steelt echter de show. Met zijn bepoederd gelaat en ‘poedel’-pruik is hij de onnozelheid zelve. Aan het eind staat hij volkomen voor schut, maar zelfs dan nog verkeert hij in de waan dat hij een man van de wereld is door wiens aderen blauw bloed stroomt. (M.v.d.L.)

‘Burgerman-Edelman’ van Molière door de Flits wordt wekelijks t/m za. 8 juni opgevoerd in het Microtheater. Reserveren: 015-2130077.

Mannus van der Laan

In ‘Burgerman-Edelman’ van Molière verbeeldt een rijke koopman zich dat hij van adellijke komaf is. Om bij de heren en dames van stand in het gevlei te komen, wringt hij zich in de meest komische bochten. Theatergezelschap De Flits brengt het stuk onder regie van Bart Ennema in een historische enscenering compleet met barokke kostuums en klavecimbel-muziek.

Monsieur Jourdain heeft het hoog in zijn bol. Hoewel hij slechts een koopman is, vertoeft hij het liefst in gezelschap van edellieden. Hij bezit over voldoende geld om zich de meest dure kleren aan te schaffen. En om zich te bekwamen in sport, kunst en wetenschap heeft hij een schermleraar, een muziekleraar, een dansleraar en een filosofieleraar in dienst. Als een parmantige ijdeltuit laat hij zich onderwijzen, ook al heeft hij geen greintje talent.

Tegenover zijn vrouw maakt hij goede sier met een huisvriend die van adel is. Regelmatig komt deze Jourdain opzoeken, meestal met het verzoek of hij geld van hem kan lenen. Hij staat inmiddels voor een enorm bedrag bij hem in het krijt. Als hij deze keer langskomt lijkt het erop dat hij zijn schuld eindelijk wil afbetalen, maar als hij Jourdain de rekening laat opmaken, weet hij hem op handige wijze een nieuwe lening te ontfutselen.

Jourdain wordt zonder dat hij het merkt door iedereen in de maling genomen. Hij heeft een oogje op een markiezin en heeft haar door zijn huisvriend een duur sieraad laten bezorgen. Als hij beiden voor een etentje bij hem thuis heeft uitgenodigd, slooft hij zich uit om haar het hof te maken. Zijn vriend geeft hem te verstaan dat het onbetamelijk is om over het sieraad te praten. Maar ook hier zit een addertje onder het gras, want de huisvriend is zelf verliefd op de markiezin en gebruikt Jourdain schaamteloos voor zijn eigen doeleinden.
Sluw plannetje

Met ‘Burgerman-Edelman’ neemt Molière (1622-1673), net zoals in zijn andere stukken, de menselijke tekortkomingen op een luchtige manier op de korrel. Als een geboren theaterman die lange tijd door Frankrijk trok met zijn groep ‘Illustre Théatre’, wist hij als geen ander het genre van de komedie een nieuwe impuls te geven. Muziek en dans vormden meestal een integraal onderdeel van zijn stukken en dat geldt misschien nog wel het meest voor ‘Burgerman-Edelman’ dat staat omschreven als een ‘komedie-ballet’.

Theatergroep de Flits heeft in de opvoering van het stuk gekozen voor een historische benadering. Dat blijkt nietalleen uit de muzikale begeleiding door een klavecimbel, maar ook uit de kostuums van de spelers. Jourdain draagt evenals zijn huisvriend een opvallende pruik en gaat gehuld in een overdadig versierde zeventiende eeuwse outfit.

Dat de Flits zich veel moeite heeft getroost om de tijd waarin het stuk speelt op te roepen, komt vooral tot uiting in het tweede deel. Jourdain heeft een jonge man de hand geweigerd van zijn dochter, omdat hij niet van adel is. Die laat het er niet bij zitten en bedenkt met zijn bediende een sluw plannetje. Verkleed als een Turkse vorst maakt hij nogmaals zijn opwachting in het huis van Jourdain. Ditmaal valt zijn huwelijksaanzoek wel in goede aarde.

De Turkse vorst en zijn bedienden zijn bijzonder fraai uitgedost en ook de wonderbaarlijke manier waarop hij zijn introductie maakt, geeft een leuke draai aan het stuk. Jourdain in een rol van Eddy Gerretsen steelt echter de show. Met zijn bepoederd gelaat en ‘poedel’-pruik is hij de onnozelheid zelve. Aan het eind staat hij volkomen voor schut, maar zelfs dan nog verkeert hij in de waan dat hij een man van de wereld is door wiens aderen blauw bloed stroomt. (M.v.d.L.)

‘Burgerman-Edelman’ van Molière door de Flits wordt wekelijks t/m za. 8 juni opgevoerd in het Microtheater. Reserveren: 015-2130077.

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.