Campus

Leeuwenhoek

,,Wow, het wordt wild op de weg!”, roept Botte Jellema terwijl hij hard op de rem trapt. Bijna was hij in de kofferbak van een stilstaande voorganger gereden.

Jellema test de Adaptive Cruise Control. Dit systeem moet zorgen dat zijn auto automatisch een veilige afstand aanhoudt ten opzichte van andere voertuigen op de weg.

Het fileprobleem en Adaptive Cruise Control staan centraal in een van de afleveringen van het nieuwe wetenschapsprogramma ‘Leeuwenhoek’ dat TV West vanaf afgelopen maandag uitzendt.

De aflevering van deze week ging over lucht, maar in ‘Leeuwenhoek’ komen ook niet-technische onderwerpen aan de orde. Er is bijvoorbeeld een aflevering die over liefde gaat. Presentator Botte Jellema vraagt zich af wat verliefdheid is en een doctorandus in de sociale wetenschappen legt hem uit dat het bij liefde gaat om positieve feedback. ,,Dat kun je vergelijken met een kachel en een thermostaat die andersom werken. Als de temperatuur stijgt, gaat de kachel harder loeien. Het wordt dan warmer, waardoor de kachel nog harder gaat loeien. Het wordt nog warmer en de kachel explodeert. Na een bepaalde grenswaarde loopt het uit de klauwen.” Dan vliegen de vonken er dus van af en ben je hopeloos verliefd. Jellema wil vervolgens weten hoe de partnerkeuze bij dieren tot stand komt en stapt naar een ‘vinkendeskundige’. Deze legt uit dat bij zebravinken het uiterlijk (zoals de kleur van de veren) een belangrijke rol speelt bij de keuze van de partner. Verder proberen mannelijke zebravinken vrouwtjes te ‘scoren’ door liedjes te zingen, aldus de deskundige. ,,Zo’n liedje zegt iets over de leeftijd en de conditie van het mannetje. Vrouwtjes voelen zich aangetrokken tot een bepaald geluid. Zij letten er dus op hoe mannetjes zingen en niet op wat ze te melden hebben.”

In ‘Leeuwenhoek’ zoekt de presentator antwoorden op alledaagse vragen. Op een begrijpelijke en humoristische wijze behandelt Jellema onderwerpen zoals energie, water, gezondheid en vervoer. In zijn zoektocht naar antwoorden klopt hij aan bij diverse geleerden en deskundigen. Ook de TU Delft heeft meegewerkt aan het programma. In de aflevering over files en het Adaptive Cruise Control (ACC) komt bijvoorbeeld TU-onderzoeker dr. Marika Hoedemaeker aan het woord. Ze vertelt dat de reacties van bestuurders die de ACC getest hebben over het algemeen positief zijn. Toch blijft er een probleem: de computer heeft moeite om niet bewegende objecten te ontdekken. Wanneer je afrijdt op een stilstaande voertuig, is het nog maar de vraag of de ACC de auto afremt. Is dit niet het geval, dan rest slechts ‘hard op de remmen gaan staan’ zoals Jellema demonstreerde. Het systeem zal dus alleen te gebruiken zijn op snelwegen en niet binnen de bebouwde kom.

Zelf houdt de presentator aan zijn rit met de ACC geen blikschade over. Hij reed namelijk in een rijsimulator.

,,Wow, het wordt wild op de weg!”, roept Botte Jellema terwijl hij hard op de rem trapt. Bijna was hij in de kofferbak van een stilstaande voorganger gereden. Jellema test de Adaptive Cruise Control. Dit systeem moet zorgen dat zijn auto automatisch een veilige afstand aanhoudt ten opzichte van andere voertuigen op de weg.

Het fileprobleem en Adaptive Cruise Control staan centraal in een van de afleveringen van het nieuwe wetenschapsprogramma ‘Leeuwenhoek’ dat TV West vanaf afgelopen maandag uitzendt.

De aflevering van deze week ging over lucht, maar in ‘Leeuwenhoek’ komen ook niet-technische onderwerpen aan de orde. Er is bijvoorbeeld een aflevering die over liefde gaat. Presentator Botte Jellema vraagt zich af wat verliefdheid is en een doctorandus in de sociale wetenschappen legt hem uit dat het bij liefde gaat om positieve feedback. ,,Dat kun je vergelijken met een kachel en een thermostaat die andersom werken. Als de temperatuur stijgt, gaat de kachel harder loeien. Het wordt dan warmer, waardoor de kachel nog harder gaat loeien. Het wordt nog warmer en de kachel explodeert. Na een bepaalde grenswaarde loopt het uit de klauwen.” Dan vliegen de vonken er dus van af en ben je hopeloos verliefd. Jellema wil vervolgens weten hoe de partnerkeuze bij dieren tot stand komt en stapt naar een ‘vinkendeskundige’. Deze legt uit dat bij zebravinken het uiterlijk (zoals de kleur van de veren) een belangrijke rol speelt bij de keuze van de partner. Verder proberen mannelijke zebravinken vrouwtjes te ‘scoren’ door liedjes te zingen, aldus de deskundige. ,,Zo’n liedje zegt iets over de leeftijd en de conditie van het mannetje. Vrouwtjes voelen zich aangetrokken tot een bepaald geluid. Zij letten er dus op hoe mannetjes zingen en niet op wat ze te melden hebben.”

In ‘Leeuwenhoek’ zoekt de presentator antwoorden op alledaagse vragen. Op een begrijpelijke en humoristische wijze behandelt Jellema onderwerpen zoals energie, water, gezondheid en vervoer. In zijn zoektocht naar antwoorden klopt hij aan bij diverse geleerden en deskundigen. Ook de TU Delft heeft meegewerkt aan het programma. In de aflevering over files en het Adaptive Cruise Control (ACC) komt bijvoorbeeld TU-onderzoeker dr. Marika Hoedemaeker aan het woord. Ze vertelt dat de reacties van bestuurders die de ACC getest hebben over het algemeen positief zijn. Toch blijft er een probleem: de computer heeft moeite om niet bewegende objecten te ontdekken. Wanneer je afrijdt op een stilstaande voertuig, is het nog maar de vraag of de ACC de auto afremt. Is dit niet het geval, dan rest slechts ‘hard op de remmen gaan staan’ zoals Jellema demonstreerde. Het systeem zal dus alleen te gebruiken zijn op snelwegen en niet binnen de bebouwde kom.

Zelf houdt de presentator aan zijn rit met de ACC geen blikschade over. Hij reed namelijk in een rijsimulator.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.