Onderwijs

De schuld van de media

Wat kunnen de universiteit, maar ook de studieverenigingen eraan doen dat de TU Delft negatief naar voren komt in de Studiekeuzegids Hoger Onderwijs, de Elsevier-enquete en het studiekeuzekatern van het NRC Handelsblad? Die vraag stond centraal tijdens een discussiebijeenkomst van Oras met de studieverenigingen, het college van bestuur in de persoon van Paul Rullmann en een afvaardiging van de directie marketing en communicatie afgelopen dinsdag.

Wat kunnen de universiteit, maar ook de studieverenigingen eraan doen dat de TU Delft negatief naar voren komt in de Studiekeuzegids Hoger Onderwijs, de Elsevier-enquète en het studiekeuzekatern van het NRC Handelsblad? Die vraag stond centraal tijdens een discussiebijeenkomst van Oras met de studieverenigingen, het college van bestuur in de persoon van Paul Rullmann en een afvaardiging van de directie marketing en communicatie afgelopen dinsdag.

Oras had op voorhand zeven discussiepunten geformuleerd als ‘De Delftse student is gewoon te kritisch’ en ‘De mentaliteit van de Delftse student is verkeerd’. Maar eigenlijk ging de discussie voornamelijk over de vraag hoe de volgens alle deelnemers te negatief ingestelde media ook eens aangespoord kunnen worden de positieve punten van de TU te belichten.

Want, zo vond men, goed nieuws verbetert het algemene beeld dat studenten hebben van de TU en daardoor zijn ze bereid meer ’te slikken’ (en vullen ze enquètes positiever in). Rullmann vergeleek het met een bovenbuurman. “Vind je hem aardig, dan heb je geen last van hem. Heb je een slechte relatie, dan hoor je elke voetstap.”

De vraag hoe de negatieve punten die wel degelijk uit de enquètes naar voren komen moeten worden aangepakt, kwam niet ter sprake.

Saskia Bonger

Oras had op voorhand zeven discussiepunten geformuleerd als ‘De Delftse student is gewoon te kritisch’ en ‘De mentaliteit van de Delftse student is verkeerd’. Maar eigenlijk ging de discussie voornamelijk over de vraag hoe de volgens alle deelnemers te negatief ingestelde media ook eens aangespoord kunnen worden de positieve punten van de TU te belichten.



Want, zo vond men, goed nieuws verbetert het algemene beeld dat studenten hebben van de TU en daardoor zijn ze bereid meer ’te slikken’ (en vullen ze enquètes positiever in). Rullmann vergeleek het met een bovenbuurman. “Vind je hem aardig, dan heb je geen last van hem. Heb je een slechte relatie, dan hoor je elke voetstap.”



De vraag hoe de negatieve punten die wel degelijk uit de enquètes naar voren komen moeten worden aangepakt, kwam niet ter sprake.



Saskia Bonger


 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.