“Maakt een vliegtuig gebruik van een contactsleutel? Kleine cessna’tjes wel, maar een grote ook? En een onderzeeër?” Je zou zeggen dat een doorsnee lucht- en ruimtevaartstudent het in zijn slaap zou kunnen beantwoorden, wat betreft de vliegtuigen dan.
Maar helaas gaan praktica blijkbaar niet verder dan een cessna’tje.
Adriaan Pandelaers, tweedejaars lucht- en ruimtevaarttechniek, denkt dat er, zélfs bij de grote vliegtuigen, een doodnormale contactsleutel bij komt kijken. “Je zult alle apparaten van een vliegtuig toch op de een of andere manier aan moeten zetten?”
Zijn studiemaatje Bart Bruggeman is het met hem eens: “Ik geloof dat ik ooit in een documentaire heb gezien dat piloten de sleutel moeten overhandigen bij wisseling van dienst.”
Floor Heylen, zesdejaars van dezelfde studie (goh!), denkt dat er wel een sleuteltje nodig is, maar dan alleen om de deur van de cockpit te openen. “Daarna is het slechts een kwestie van knopjes draaien en indrukken.”
Kim van Klooster, student bouwkunde: “Heeft het niet vooral te maken met de maatschappij die het vliegtuig heeft besteld? Ik kan me voorstellen dat een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij tien irisscanners, drie vingerafdruklezers en het liefst een slot met dagelijks veranderende cijfercode wil hebben voordat iemand het vliegtuig ‘aan’ kan zetten. Alleen een fraudegevoelig sleuteltje gebruiken lijkt me te link.”
Al met al geen 747-piloten dus in Delft, laat staan onderzeevaarders. “Alles wat er in een vliegtuig ook maar een functie vervult krijgen we tot in den treure in colleges en boeken, maar hoe je nou eigenlijk het beestje aanzet heeft niemand ons ooit verteld”, aldus de bijna afgestudeerde Heylen.
Cristian Römer, student bouwkunde, stelt de vraag van de week, of eigenlijk de twee vragen van de week: “Als ik mijn beddengoed was, zit de rest van mijn was na afloop altijd in mijn dekbedovertrek. Is dat puur toeval? En hoe komt het dat pas verschoond beddengoed kouder aanvoelt dan beddengoed dat al een tijdje in gebruik is?”
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!
“Maakt een vliegtuig gebruik van een contactsleutel? Kleine cessna’tjes wel, maar een grote ook? En een onderzeeër?” Je zou zeggen dat een doorsnee lucht- en ruimtevaartstudent het in zijn slaap zou kunnen beantwoorden, wat betreft de vliegtuigen dan. Maar helaas gaan praktica blijkbaar niet verder dan een cessna’tje.
Adriaan Pandelaers, tweedejaars lucht- en ruimtevaarttechniek, denkt dat er, zélfs bij de grote vliegtuigen, een doodnormale contactsleutel bij komt kijken. “Je zult alle apparaten van een vliegtuig toch op de een of andere manier aan moeten zetten?”
Zijn studiemaatje Bart Bruggeman is het met hem eens: “Ik geloof dat ik ooit in een documentaire heb gezien dat piloten de sleutel moeten overhandigen bij wisseling van dienst.”
Floor Heylen, zesdejaars van dezelfde studie (goh!), denkt dat er wel een sleuteltje nodig is, maar dan alleen om de deur van de cockpit te openen. “Daarna is het slechts een kwestie van knopjes draaien en indrukken.”
Kim van Klooster, student bouwkunde: “Heeft het niet vooral te maken met de maatschappij die het vliegtuig heeft besteld? Ik kan me voorstellen dat een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij tien irisscanners, drie vingerafdruklezers en het liefst een slot met dagelijks veranderende cijfercode wil hebben voordat iemand het vliegtuig ‘aan’ kan zetten. Alleen een fraudegevoelig sleuteltje gebruiken lijkt me te link.”
Al met al geen 747-piloten dus in Delft, laat staan onderzeevaarders. “Alles wat er in een vliegtuig ook maar een functie vervult krijgen we tot in den treure in colleges en boeken, maar hoe je nou eigenlijk het beestje aanzet heeft niemand ons ooit verteld”, aldus de bijna afgestudeerde Heylen.
Cristian Römer, student bouwkunde, stelt de vraag van de week, of eigenlijk de twee vragen van de week: “Als ik mijn beddengoed was, zit de rest van mijn was na afloop altijd in mijn dekbedovertrek. Is dat puur toeval? En hoe komt het dat pas verschoond beddengoed kouder aanvoelt dan beddengoed dat al een tijdje in gebruik is?”
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!
Comments are closed.