Onderwijs

Weekboek Nuna: Noeste arbeid

Elf TU-studenten doen met zonnewagen Nuna 3 mee aan de World Solar Challenge, een race van 3010 kilometer dwars door Australië. Delta volgt de voorbereidingen voor de race op de voet.

Weekboek Nuna

Het nieuws over de hartstilstand van Nuna-adviseur Wubbo Ockels bereikte het Nuon Solar Team vrijwel meteen. “We zijn erg geschrokken, en we leven mee met Wubbo en zijn familie”, zegt teamleider Jorrit Lousberg. Maar ook namens Wubbo is het team daar met een opdracht: winnen. En van dat pad wijken ze voorlopig niet af.

Noeste arbeid in tropische omstandigheden blijkt wel even wennen. De optimalisatie van de zonnewagen is inmiddels wel op volle gang, maar de hitte is nog niet hun vriend. Na aankomst is de kleine werkplaats direct ingericht. Er bevindt zich nu een heuse elektronica-afdeling, en een mechanisch gedeelte met het zwaardere gereedschap, waar Job van der Kieft de laatste dagen het meest te vinden is geweest.

“Ik ben bijzonder druk bezig geweest met sluitingen van de wielkappen. Deze zijn losneembaar en moeten naadloos kunnen aansluiten op de rest van de auto. En om dat goed te krijgen, dat is nogal een frustrerend werkje”, verzucht de IO-student. “Het is gewoon even extra zweten, naast dat het gewoon al bloedheet is hier.”

De stad Darwin kent inmiddels geen geheimen meer, doordat van der Kieft na aankomst alle relevante groothandels heeft opgespoord. Handig, als er extra onderdelen voor Nuna gemaakt moeten worden. “Je weet het maar nooit, maar het is in ieder geval een prima werksfeertje hier. Alles is te vinden, het is wat klussen betreft bijna alsof we in Delft zijn.”

Het digitale brein van het team is Jeroen Bink. De afgelopen drie weken heeft hij eigenhandig een battery monitoring system in elkaar gezet. Is dat knap? En wat is het eigenlijk? “Met dat BMS zorgen we ervoor dat het maximale uit het battery pack gehaald wordt: we kijken zo naar voltages, temperaturen, stromen. We hadden er wel één, maar ik vond dat het makkelijker en beter moest. En ik ben bijzonder ingenomen met het resultaat.”

Als telemetrie-expert is Bink ook bezig geweest met het verwerken van data van de Stuart Highway. Tijdens de reis over de raceroute heeft hij om de 130 meter zogenaamde gps-logs gemaakt. “De voorgaande jaren hadden ze ook wel gegevens, maar nu is echt goed duidelijk wat de hoogte en de richting van de weg is. Met deze data kunnen we tijdens de race nauwkeurige berekeningen maken voor onze racestrategie.”

Helaas is er nog geen testrit geweest. De ijver van de Nederlanders om vroeg in Australië aan te treden, heeft de Australian Road Authorities een beetje overvallen. Naar verluidt geeft deze instantie pas op 2 september de langverwachte testtoestemming uit. (DK)

www.nuonsolarteam.nl

De sluitingen van de wielkappen zijn losneembaar en moeten naadloos aansluiten op de rest van de auto. (Foto: Nuon Solar Team)

Weekboek Nuna

Het nieuws over de hartstilstand van Nuna-adviseur Wubbo Ockels bereikte het Nuon Solar Team vrijwel meteen. “We zijn erg geschrokken, en we leven mee met Wubbo en zijn familie”, zegt teamleider Jorrit Lousberg. Maar ook namens Wubbo is het team daar met een opdracht: winnen. En van dat pad wijken ze voorlopig niet af.

Noeste arbeid in tropische omstandigheden blijkt wel even wennen. De optimalisatie van de zonnewagen is inmiddels wel op volle gang, maar de hitte is nog niet hun vriend. Na aankomst is de kleine werkplaats direct ingericht. Er bevindt zich nu een heuse elektronica-afdeling, en een mechanisch gedeelte met het zwaardere gereedschap, waar Job van der Kieft de laatste dagen het meest te vinden is geweest.

“Ik ben bijzonder druk bezig geweest met sluitingen van de wielkappen. Deze zijn losneembaar en moeten naadloos kunnen aansluiten op de rest van de auto. En om dat goed te krijgen, dat is nogal een frustrerend werkje”, verzucht de IO-student. “Het is gewoon even extra zweten, naast dat het gewoon al bloedheet is hier.”

De stad Darwin kent inmiddels geen geheimen meer, doordat van der Kieft na aankomst alle relevante groothandels heeft opgespoord. Handig, als er extra onderdelen voor Nuna gemaakt moeten worden. “Je weet het maar nooit, maar het is in ieder geval een prima werksfeertje hier. Alles is te vinden, het is wat klussen betreft bijna alsof we in Delft zijn.”

Het digitale brein van het team is Jeroen Bink. De afgelopen drie weken heeft hij eigenhandig een battery monitoring system in elkaar gezet. Is dat knap? En wat is het eigenlijk? “Met dat BMS zorgen we ervoor dat het maximale uit het battery pack gehaald wordt: we kijken zo naar voltages, temperaturen, stromen. We hadden er wel één, maar ik vond dat het makkelijker en beter moest. En ik ben bijzonder ingenomen met het resultaat.”

Als telemetrie-expert is Bink ook bezig geweest met het verwerken van data van de Stuart Highway. Tijdens de reis over de raceroute heeft hij om de 130 meter zogenaamde gps-logs gemaakt. “De voorgaande jaren hadden ze ook wel gegevens, maar nu is echt goed duidelijk wat de hoogte en de richting van de weg is. Met deze data kunnen we tijdens de race nauwkeurige berekeningen maken voor onze racestrategie.”

Helaas is er nog geen testrit geweest. De ijver van de Nederlanders om vroeg in Australië aan te treden, heeft de Australian Road Authorities een beetje overvallen. Naar verluidt geeft deze instantie pas op 2 september de langverwachte testtoestemming uit. (DK)

www.nuonsolarteam.nl

De sluitingen van de wielkappen zijn losneembaar en moeten naadloos aansluiten op de rest van de auto. (Foto: Nuon Solar Team)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.