Kreeg een R-rating in Amerika (dangerous, sometimes extremely crude stunts, language and nudity). Daardoor kunnen Johnny Knoxville, Chris Pontius en Steve-O zonder bliepjes ‘Ah well, fuck it’ zeggen voordat zij met ongeblurde bilnaad tegen het asfalt smakken.
,,Paramount pictures and MTV film insist that neither you nor any of your dumb little buddies attempt any of what you’re about to see…”(Delfia)
Catch me if you can
(regie Steven Spielberg)
Feelgood van Spielberg, gebaseerd op het leven van meesteroplichter Frank W. Abagnale. Een prachtige rol van Leonardo di Caprio, die met zijn Prodent-gebit als piloot, arts en advocaat een fortuin bij elkaar fraudeert om vader Christopher Walken te imponeren. Tussen de leugens door speelt Di Caprio kat-en-muis met FBI-agent Tom Hanks.(Delfia)
Insomnia
(regie Christopher Nolan)
Nolan mocht na ‘Memento’ een Hollywoodfilm regisseren. Al Pacino speelt een rechercheur die per ongeluk een collega doodschiet. Gewetensnood en het felle poollicht van Alaska houden hem uit zijn slaap. De film is een remake van een Noorse psychologische thriller uit 1997. Verschil moet er zijn. Zo schiet de rechercheur in de Noorse versie een hond dood om het bewijs te vertroebelen, maar dat zou Hollywoodster Al Pacino te onsympathiek maken. (Lumen)
Bloody Sunday
(regie Paul Greengrass)
Meesterlijk drama waarin regisseur Greengrass stelling neemt in het Noord-Ierse conflict dat op Bloody Sunday dertien slachtoffers eiste. Een hoofdrol is weggelegd voor James Nesbitt (Adam uit ‘Cold Feet’). Won een Gouden Beer in Berlijn. (Haags Filmhuis en Lantaren/Venster)
Cidade de Deus
(regie Fernando Meirelles)
Meirelles toont de donkere kanten van Brazilië aan de hand van een flitsend gangsterverhaal in Rio de Janeiro’s bekendste sloppenwijk. Inmiddels besloot de Braziliaanse president Lula tot een grootschalige herinrichting van de wijk. Op één na publieksfavoriet tijdens het Internationaal Filmfestival Rotterdam.(Lantaren/Venster)
Fat Girl
(regie Catherine Breillat)
Breillats visie op seksualiteit. De twaalfjarige Anaïs is dik, schaamt zich daarvoor en droomt van haar ontmaagding. Ze moet toezien hoe haar drie jaar oudere en wel knappe zus Elena tijdens een vakantie een Italiaan aan de haak slaat. Maar of dat resulteert in idyllische ontmaagding? (Lumen)
Bowling for Columbine
(regie Michael Moore)
Kritische documentaire waarin Moore zich afvraagt waar de Amerikaanse neiging tot wapengekletter uit voortkomt. De regisseur stapt een bank binnen, opent een rekening en krijgt als welkomstgeschenk een geweer. Bekroond met de publieksprijs tijdens documentairefestival Idfa in Amsterdam. (Haags Filmhuis en Lantaren/Venster)
Comments are closed.