Winst voor het Delftse team in de Formula Zero dit weekend in Rotterdam. Ondanks problemen met de koeling, won de Delftse kart ’s werelds eerste kartrace op waterstof. In de sprintrace werden ze tweede.
Zes studententeams uit Groot-Brittannië, Spanje, België, de Verenigde Staten en Delft waren er afgelopen vrijdag helemaal klaar voor. Onder de Erasmusbrug zou het startschot klinken voor de race waar ze hun karts op waterstof met elkaar konden meten. Maar in plaats van een spectaculaire wedstrijd, konden de wagens door de regen slechts een paar testrondes rijden.
Zaterdag verscheen het Delftse team met koelproblemen aan de start. Maar in de halve finale versloeg het de Spaanse kart, die met nog grotere problemen stil kwam te staan. De Spanjaarden sloegen terug door de sprintrondes te winnen.
“De finale was heel spannend”, vertelt de Delftse teammanager Edgar van Os (werktuigbouwkunde). De karts reden om de beurt, want het circuit was krap. “En voor de veiligheid, omdat we voor het eerst op waterstof racen”, aldus Van Os. “We moesten dus afwachten of de Belgen niet onder onze tijd zouden komen.”
Maar coureur Martin Buitelaar . tijdens een stage voor de Hogeschool Rotterdam in het Delftse team gekomen – reed de snelste tijd. Ondanks dat hij een tijdje stil stond op het circuit. “We hadden eerder nog niet zoveel gereden als vorig weekend en de koeling kon dat niet aan”, legt Van Os uit. “We hebben het nog een beetje kunnen oplossen met droogijs uit de viswinkel. Dat koelt, maar er komt geen vloeistof vrij als het verdampt.”
Het team beraadt zich op een betere oplossing voor koeling van de motor. Met droogijs kunnen ze volgend jaar maart, wanneer de race weer wordt gereden, niet aankomen. Naast dat het niet voldoende werkt, verdampt het direct in CO2. En dat is nu net niet de bedoeling van de Formula Zero, die naast een glaasje schoon water zero wil uitstoten.
Comments are closed.