Sander de Pauw (18, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) geeft leiding bij een afhaal- en bezorgpizzeria in Hoofddorp. Pas één keer ging het echt mis.
“Twee vrienden van me werkten er al en waren enthousiast. Vooral over de fooi die ze kregen. Nadat ik een baantje bij de supermarkt had opgezegd, ben ik er aan de slag gegaan als koerier. Dat van die fooien bleek precies te kloppen. En dan geldt natuurlijk: hoe meer orders, hoe lucratiever. Door mijn inzet onderscheidde ik me van andere koeriers. Het viel op bij mijn baas en op een dag vroeg hij: ‘Zou je het niet leuk vinden om filiaalmanager te worden?’”
“Ik moet zeggen dat het een hele overschakeling is. Jongens die vijf jaar ouder zijn, moeten ineens naar je luisteren. Ook mag ik een officiële waarschuwing geven, bijvoorbeeld als een koerier structureel te lang weg blijft. Een maximumtijd is er niet, maar wanneer hij twee keer langer weg is dan normaal, ga ik verhaal halen. Sociale controle helpt: op een scherm zien andere koeriers hoe lang iemand weg is. ‘Wat ben jij voor een trage drol!’ hoor je dan.”
“Eerst maak ik altijd de kassa en portemonneetjes in orde. Daarna rol ik alvast twee rekjes met bodems uit. Je moet oppassen dat er niet te veel lucht in de bodems blijft zitten. In de oven krijg je dan grote luchtbellen, die makkelijk verbranden. Om dat te voorkomen moet je een aantal keren goed op de bodem slaan. Normaal gesproken nemen de koeriers de telefoon op. Mocht er niemand zijn, dan doe ik dat. Ik werk binnen gewoon mee, maar houd tegelijkertijd de boel in de gaten.”
“Een keer is het echt helemaal fout gelopen. Het was een extreem drukke zondag, mede door een vijf euro-actie. Daarbij stonden twee niet zo heel actieve medewerkers in de keuken. De bezorgtijd liep flink op met boze mensen aan de lijn tot gevolg. Uiteraard probeer je altijd zo vriendelijk mogelijk te blijven, vraag aan de klant wat hij de beste oplossing vindt. Dat werkt bijna altijd en betekent dan een gratis pizza of soms een flesje wijn. Het is een investering, maar je behoudt liever een klant, want een nieuwe vinden is tien keer moeilijker.”
Bijbaan: Bedrijfsleider afhaal- en bezorgpizzeria
Verdiensten: €6 per uur
Opvallend: Pizza komt hem inmiddels de neus uit
Uit een online enquête van de LSVb blijkt dat 83 procent van de studenten vindt dat ze de keuze moeten krijgen tussen een ov-kaart of tachtig euro extra studiefinanciering. Eenzelfde regeling geldt immers voor studenten in het buitenland, die niets aan een ov-kaart hebben.
Mocht die keuze er daadwerkelijk komen, dan kiest toch maar 29 procent voor het geld. Niet gek, want zonder kaart waren de 1250 bevraagde studenten gemiddeld 146,40 euro per maand kwijt aan reiskosten – hbo’ers iets meer (158,8 euro) dan wo’ers (133,2 euro).
Omdat de LSVb rekende met een korting van veertig procent, komt daar jaarlijks nog eens 55 euro bovenop voor een voordeelurenkaart. Bovendien geldt de voordeelurenkorting niet vóór negen uur ’s ochtends: wie vroeg naar college moet, is dus de klos.
Meer cijfers van de studentenvakbond: gemiddeld reizen studenten 11,4 keer per week met het openbaar vervoer, 7,3 keer daarvan gaan ze naar college. Hbo’ers doen gemiddeld 47 minuten over een enkele reis, wo’ers iets meer dan een half uur.
Eerstejaars reizen vijf minuten meer dan tweedejaars. Veruit de meeste studenten reizen met de trein (het populairst onder 56 procent) of bus (32 procent), en doen dat met een weekkaart (84 procent).
Comments are closed.