De situatie voor fietsers en busreizigers bij het NS-station verandert deze week ingrijpend. Aanleiding is de aanleg van de Spoortunnel. Dat meldt Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft.
Vanaf woensdag 20 januari mogen geen fietsen meer voor het station worden geplaatst, met uitzondering van de nieuwe stalling op de plaats van de Blauwe Panden. Achter het station zijn bij tankstation Berkman aan de Coenderstraat, de Van Gend en Loos-loods al enige tijd vervangende gratis stallingplekken beschikbaar. Fietsen die woensdag nog voor het station staan, worden verwijderd door de gemeente.
Samen met de Blauwe Panden-plekken zijn die volgens Spoorzone Delft goed voor duizend fietsplekken meer dan er voor aanvang van het tunnelproject waren. Vanaf 1 februari komt daar een betaalde stallingfaciliteit in de oude Van Geld en Loos-loods bij.
Aanstaande zondag 24 januari verhuizen de bussen naar het nieuwe busstation eveneens achter het station. De bussen gaan rijden vanaf een terrein aan de Laan van Vollering via de Van Bleyswijckstraat en de Westlandseweg. Speciaal voor busreizigers zijn ook daar fietsplekken aangelegd. Het gaat volgens Spoorzone Delft om 150 tot 200 plekken.
De verplaatsing van de fietsplekken en het busstation is bedoeld om ruimte te maken voor de bouwput voor de spoortunnel.
De Delftse raketbouwvereniging Dare is afgelopen dinsdag gehuldigd bij L&R. De studenten kregen een vermelding op de wall of fame van de faculteit. Daar hangen onder meer de zonneauto Nuna en de mensaangedreven onderzeeër Wasub. Dare kreeg de onderscheiding omdat L&R vindt dat de vereniging een uitzonderlijke prestatie heeft verricht door met de Stratosraket het hoogterecord voor amateurraketten te verbreken. De Stratos bereikte dinsdag 17 maart in Noord-Zweden een hoogte van 12 kilometer en 551 meter.
Comments are closed.