Onderwijs

‘TU heeft recht op miljoenen Plasterk’

Als minister Plasterk zijn 25 miljoen euro voor Bouwkunde intrekt, heeft de TU een groot probleem, meent de studentenraad. De TU dreigt 25 miljoen euro van minister Plasterk mis te lopen nu de TU Bouwkunde in het voormalige hoofdgebouw aan de Julianalaan wil laten blijven.

Dat melden diverse media. De minister zelf wil er vooralsnog niets over kwijt. Het college van bestuur evenmin.
De TU Delft kreeg eind 2008 25 miljoen euro van Plasterk. In een brief aan de TU schreef Plasterk destijds: ‘Het doel van deze bijdrage is de TUD in staat te stellen een nieuw faculteitsgebouw te realiseren dat een architectonisch icoon zal vormen dat een bijzondere positie inneemt in stedenbouwkundig opzicht.’
Zowel de studentenraad (sr) als de ondernemingsraad (or) vindt dat de TU recht heeft op de 25 miljoen euro. “Het is goed dat er na de brand snel is gezocht naar een nieuwe locatie”, zegt Mark Bosschaart namens de sr. “Als je snel moet werken zijn de kosten altijd hoger”, meent or-voorzitter Dineke Heersma.

Het Tweede-Kamerlid Mark Harbers van de VVD heeft de minister inmiddels vragen gesteld. Hij wil weten welke afspraken er met de TU zijn gemaakt en of de universiteit zich daar aan heeft gehouden. Ook de SP wil snel duidelijkheid omdat er nu ‘onterecht donkere wolken boven de TU hangen’.
Een woordvoerster van Plasterk zegt desgevraagd nog niet op soortgelijke vragen in te kunnen gaan en verwijst naar de eerdergenoemde brief en de TU. Volgens een TU-woordvoerster overlegt de universiteit met de minister.
Na de brand kreeg de TU 118,5 miljoen euro uitgekeerd van verzekeraars. Daarvan was zestig miljoen bestemd voor investering in vastgoed. Het overige geld was voor inventaris en voorlopige voorzieningen.

Tot nu toe is volgens de TU in totaal 55 miljoen euro uitgegeven aan herhuisvesting van Bouwkunde aan de Julianalaan. Dat is geen eindbedrag: om het pand te laten voldoen aan eisen van onder meer duurzaamheid is nog een bedrag van ongeveer dertig miljoen euro nodig.
De sr noemt het een groot probleem als Plasterk de 25 miljoen euro intrekt. “Als je een pand restaureert, er twee serres en een Why Factory (een trap met daarbinnen ruimtes voor presentaties en onderzoek, red.) aan bouwt, kun je niet zeggen dat er niks is gebeurd”, zegt Mark Bosschaart. “Er is veel in geïnvesteerd.”

Aan de andere kant zou de dreiging volgens Bosschaart een prikkel kunnen zijn om er iets bij te bouwen. “Het pand is te klein en het is zaak dat er iets bijkomt.” Dat zou volgens de sr ook uitbreiding van de locatie van het Science Centre kunnen zijn.
Or-voorzitter Dineke Heersma meent dat de TU ‘uitstekend aan haar taken heeft voldaan door Bouwkunde een nieuw oud gebouw te geven’. “Wij gaan toch geen onzinnige dingen doen als we geen geld hebben? Als je een supermodern gebouw neerzet, is het over tien jaar achterhaald. Laat Plasterk maar komen kijken of wij het goed hebben gedaan.”

TU Delft will present c,mm,n 2.0 at the 2009 AutoRAIexpo, from April 1-11. Common’ stands for ‘a totally new approach to transporting passengers from A to B and the function of the car’. Many people from various disciplines are working simultaneously on designing the sustainable car via an online community. Visitors to AutoRAI 2009 will be given a chance to ‘co-design’ and develop their ideas on navigation, communication, technology, materials, design and sustainable materials. The results of all this input for Common’, including input from the visitors, will be announced on 11 April at the stand for the ‘car of the future’. TU Delft’s Formula Student racing team will also be at AutoRAI promoting sustainability by exhibiting their racing car, which is fast, light and runs on bio-ethanol. The Greenchoice Forze team will also be on hand to show off their hydrogen-fuelled kart. The Nuon Solar Car will also be on display at the Nuon stand.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.