“Waarom heeft een auto nog stadslicht, als je het toch nooit mag gebruiken?” Rosa Muller, studente industrieel ontwerpen, kan hier geen wijs uit worden.
br />
Gelukkig kwamen op deze vraag verschillende reacties binnen. Ben van de Nagel, zesdejaars maar studie onbekend, meent dat het nu eenmaal verplicht is om stadslichten te hebben. “In artikel 5.2.51c van het Voertuigreglement staat het volgende: ‘Personenauto’s moeten zijn voorzien van twee stadslichten als het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen’. Oudere auto’s mogen er zelfs vier hebben.” Waarom je ze dan niet mag gebruiken, blijft hier nog onduidelijk.
Nicolien Adriaanse, studente bouwkunde, stelt dat er van stadslicht úberhaupt geen sprake meer is. “De kleine lichten heten allang geen stadslichten meer, maar parkeerlicht. Als je de auto buiten de bebouwde kom in het donker parkeert, zijn parkeerlichten zelfs verplicht. Bij sommige auto’s kun je met de richtingaanwijzer bepalen aan welke kant van het voertuig de parkeerlichten aanstaan. Daarnaast zijn de lampen een reservelichtbron voor als er een dimlichtlamp defect raakt. Dankzij het kleine lampje ziet men dan dat het om een auto gaat, en niet om een motor. Op zich erg handig dus, ook al is dit eigenlijk niet toegestaan.”
Diederik Ouwehand, achtstejaars student werktuigbouwkunde, zoekt de oorzaak in de nationale wetgeving. “Volgens mij heeft het te maken met het verschil tussen Europese landen. In sommige landen, zoals Frankrijk, mag je tijdens het rijden wel stadslicht gebruiken. Autofabrikanten zullen vanwege de seriematigheid in de productie niet voor elk land aparte lichtsets willen toepassen, vandaar dat ook op Nederlandse auto’s een stadslicht zit.”
Deze week kwam er een e-mail van een groepje Virgilianen. Ze stonden op de borrelvloer en konden het niet eens worden over de oorzaak van een herkenbaar fenomeen. “Waarom loopt men op het perron mee met een aankomende trein, ook als dit helemaal geen nut heeft omdat de trein nog veel te snel gaat?” (TvL)
reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.
“Waarom heeft een auto nog stadslicht, als je het toch nooit mag gebruiken?” Rosa Muller, studente industrieel ontwerpen, kan hier geen wijs uit worden.
Gelukkig kwamen op deze vraag verschillende reacties binnen. Ben van de Nagel, zesdejaars maar studie onbekend, meent dat het nu eenmaal verplicht is om stadslichten te hebben. “In artikel 5.2.51c van het Voertuigreglement staat het volgende: ‘Personenauto’s moeten zijn voorzien van twee stadslichten als het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen’. Oudere auto’s mogen er zelfs vier hebben.” Waarom je ze dan niet mag gebruiken, blijft hier nog onduidelijk.
Nicolien Adriaanse, studente bouwkunde, stelt dat er van stadslicht úberhaupt geen sprake meer is. “De kleine lichten heten allang geen stadslichten meer, maar parkeerlicht. Als je de auto buiten de bebouwde kom in het donker parkeert, zijn parkeerlichten zelfs verplicht. Bij sommige auto’s kun je met de richtingaanwijzer bepalen aan welke kant van het voertuig de parkeerlichten aanstaan. Daarnaast zijn de lampen een reservelichtbron voor als er een dimlichtlamp defect raakt. Dankzij het kleine lampje ziet men dan dat het om een auto gaat, en niet om een motor. Op zich erg handig dus, ook al is dit eigenlijk niet toegestaan.”
Diederik Ouwehand, achtstejaars student werktuigbouwkunde, zoekt de oorzaak in de nationale wetgeving. “Volgens mij heeft het te maken met het verschil tussen Europese landen. In sommige landen, zoals Frankrijk, mag je tijdens het rijden wel stadslicht gebruiken. Autofabrikanten zullen vanwege de seriematigheid in de productie niet voor elk land aparte lichtsets willen toepassen, vandaar dat ook op Nederlandse auto’s een stadslicht zit.”
Deze week kwam er een e-mail van een groepje Virgilianen. Ze stonden op de borrelvloer en konden het niet eens worden over de oorzaak van een herkenbaar fenomeen. “Waarom loopt men op het perron mee met een aankomende trein, ook als dit helemaal geen nut heeft omdat de trein nog veel te snel gaat?” (TvL)
reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Comments are closed.