Hiphopklanken in de collegezaal van IO afgelopen vrijdag tijdens het afstudeerpraatje van Olger Star, die er zijn scatch demonstreerde. Dit apparaat vergroot de mogelijkheden van dj’s aanzienlijk.
‘Echt een vet apparaat’, concludeert een proefpersoon op video enthousiast. Die kleuren van de ledjes veranderen zo mooi als je op de opnameknop drukt! “De dj van een hiphopact vervult nu vaak de rol van gimmick”, zegt bedenker Olger Star, alias dj Psar. “Met de scatch wil ik de mogelijkheden van een dj vergroten, waardoor de draaitafel nog meer als instrument kan worden gebruikt en de muzikale rol kan worden vergroot binnen een bandconfiguratie. Zo verschuift de rol van de turntablist van gimmick naar muzikant. De scatch dient vooral veel speelplezier op te roepen bij de gebruiker zodat dit tot uiting kan komen op het podium.”
Hoe het, aan de dj-set aangesloten, apparaat er exact uitziet blijft nog even geheim. Er hangt een doek over. Wel is het flitsend blauw oplichtende cue-point van de bijbehorende optische sensoren die de plaat aflezen, goed zichtbaar. De arm waaraan de sensoren hangen is met een simpele zuignap op de draaitafel bevestigd.
Voor de niet-ingewijden in de zaal legt Star de rol van de dj uit. Door met zijn middelvinger een plaat ritmisch heen en weer te bewegen en zo bestaand geluid te manipuleren, het zogeheten scratchen, gebruikt deze de draaitafel als extra (percussie)instrument. Geluidsdrager als geluidsbron. Een ideale manier om live te kunnen reageren op onverwachte muzikale wendingen van medemuzikanten of uitingen van de rapper was er nog niet.
“Met de scatch kun je live omgevingsgeluiden opnemen en reproduceren door ze aan te sturen middels draaitafels. Dat maakt interactie met de andere muzikanten mogelijk. De scatch simuleert als het ware een sampleplaat waarbij samples achter elkaar kunnen worden gezet en desgewenst geloopt. Daarnaast kan de dj de toonhoogtes veranderen van de opgenomen samples. De scatch opent een oneindig scala aan nieuwe mogelijkheden voor de dj.”
De oh’s en ah’s stijgen op van de tribune als het apparaatje wordt onthuld. Groene en rode ledjes lichten op. Met een potje human beatboxen en het vervolgens al scratchend herhalen en vervormen van de opgenomen mondgeluiden demonstreert Star de werking. Ook het vervolgens opklinkende applaus blijkt bruikbaar als muzikaal element.
De negen proefpersonen hadden zonder uitzondering snel de werking door, vertelt Star. “Het leuke was dat ze allemaal andere toepassingen ontdekten, de eigen inbreng was groter dan ik had gehoopt. Iemand liet de plaat lopen en nam daar samples van op. Daar maakte hij weer nieuwe muziekjes van. Dat had ik zelf nog niet bedacht.”
Het apparaat is nog in ontwikkeling. Zo kan de toonladderfunctie uitgebreid worden en de geluidskwaliteit verbeterd. Concrete plannen om het product op de markt te brengen, zijn er nog niet. “Ik zie dat er behoefte aan is. In die zin zou ik het te gek vinden als-ie ook in productie komt.”
studiolab.io.tudelft.nl/star/project
Met de scatch kun je live omgevingsgeluiden opnemen en reproduceren. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)
‘Echt een vet apparaat’, concludeert een proefpersoon op video enthousiast. Die kleuren van de ledjes veranderen zo mooi als je op de opnameknop drukt! “De dj van een hiphopact vervult nu vaak de rol van gimmick”, zegt bedenker Olger Star, alias dj Psar. “Met de scatch wil ik de mogelijkheden van een dj vergroten, waardoor de draaitafel nog meer als instrument kan worden gebruikt en de muzikale rol kan worden vergroot binnen een bandconfiguratie. Zo verschuift de rol van de turntablist van gimmick naar muzikant. De scatch dient vooral veel speelplezier op te roepen bij de gebruiker zodat dit tot uiting kan komen op het podium.”
Hoe het, aan de dj-set aangesloten, apparaat er exact uitziet blijft nog even geheim. Er hangt een doek over. Wel is het flitsend blauw oplichtende cue-point van de bijbehorende optische sensoren die de plaat aflezen, goed zichtbaar. De arm waaraan de sensoren hangen is met een simpele zuignap op de draaitafel bevestigd.
Voor de niet-ingewijden in de zaal legt Star de rol van de dj uit. Door met zijn middelvinger een plaat ritmisch heen en weer te bewegen en zo bestaand geluid te manipuleren, het zogeheten scratchen, gebruikt deze de draaitafel als extra (percussie)instrument. Geluidsdrager als geluidsbron. Een ideale manier om live te kunnen reageren op onverwachte muzikale wendingen van medemuzikanten of uitingen van de rapper was er nog niet.
“Met de scatch kun je live omgevingsgeluiden opnemen en reproduceren door ze aan te sturen middels draaitafels. Dat maakt interactie met de andere muzikanten mogelijk. De scatch simuleert als het ware een sampleplaat waarbij samples achter elkaar kunnen worden gezet en desgewenst geloopt. Daarnaast kan de dj de toonhoogtes veranderen van de opgenomen samples. De scatch opent een oneindig scala aan nieuwe mogelijkheden voor de dj.”
De oh’s en ah’s stijgen op van de tribune als het apparaatje wordt onthuld. Groene en rode ledjes lichten op. Met een potje human beatboxen en het vervolgens al scratchend herhalen en vervormen van de opgenomen mondgeluiden demonstreert Star de werking. Ook het vervolgens opklinkende applaus blijkt bruikbaar als muzikaal element.
De negen proefpersonen hadden zonder uitzondering snel de werking door, vertelt Star. “Het leuke was dat ze allemaal andere toepassingen ontdekten, de eigen inbreng was groter dan ik had gehoopt. Iemand liet de plaat lopen en nam daar samples van op. Daar maakte hij weer nieuwe muziekjes van. Dat had ik zelf nog niet bedacht.”
Het apparaat is nog in ontwikkeling. Zo kan de toonladderfunctie uitgebreid worden en de geluidskwaliteit verbeterd. Concrete plannen om het product op de markt te brengen, zijn er nog niet. “Ik zie dat er behoefte aan is. In die zin zou ik het te gek vinden als-ie ook in productie komt.”
studiolab.io.tudelft.nl/star/project
Met de scatch kun je live omgevingsgeluiden opnemen en reproduceren. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)
Comments are closed.