Science

Promovendus laat tv-logo’s verdampen

Door verschillende beeldtechnieken te combineren kan informaticapromovendus ir. Jun Wang de logo’s van MTV, RTL en andere televisiezenders laten verdwijnen. Zomaar, wég, in real time, terwijl u kijkt.

De software tovert televisielogo’s automatisch weg in 82,7 procent van de gevallen, schrijft Wang in het blad Multimedia Systems. Ook bewegende en ronddraaiende logo’s moeten eraan geloven, net als waarschijnlijk lopende tekstbalken met nieuwskoppen of sms-berichten. “We hebben alleen moeite met logo’s die half doorzichtig zijn”, zegt Wang. Opmerkelijk is dat het algoritme de logo’s niet alleen weghaalt, maar ook opvult met ‘gewoon’ beeld.

Veel omroepen gebruiken de beeldlogo’s ter herkenning en om hun beeldmateriaal te beschermen tegen illegaal kopiëren. Wang benadrukt dat het hem gaat om de legale toepassingen. “Soms koopt een televisiezender een programma aan, en dan zit zo’n logo gewoon in de weg.” Wellicht kan de techniek worden gebruikt om plasmaschermen te beschermen tegen inbranden. Of gewoon, om het kijkplezier te vergroten.

Wang ontwikkelde zijn algoritme al tijdens zijn studie in Singapore, samen met twee Singaporese onderzoekers, maar beschrijft de methode deze maand voor het eerst in de vakpers. Om de televisielogo’s snel weg te poetsen combineert Wang een aantal technieken. Zo zoekt Wangs algoritme de logo’s alleen op plekken waar ze doorgaans zitten: in de hoeken en aan de randen van het scherm.

Het algoritme is verwant aan algoritmes die schokkerig beeld stabiliseren en aan beeldsoftware die beschadigde plaatjes ‘repareert’. Wangs programma vergelijkt afzonderlijke televisiebeeldjes met de beelden die ervoor en erna komen. Vervolgens kopieert het algoritme de pixels die achter het logo verstopt zitten uit een ander beeld naar het logo toe. Bovendien trekt het algoritme, waar mogelijk, kleuren en patronen door.

Wang heeft de techniek overigens niet uitgeprobeerd op de grote tekst- of sms-balken die vaak op nieuwszenders en muziekkanalen te zien zijn. “Maar ik denk dat het wel werkt. Tekst is goed herkenbaar en bevat veel hoogfrequente informatie, zoals informatie over de randen.”

Wellicht is de techniek ook toepasbaar op heel andere zaken. Zoals het verwijderen van ondertitels, het verbeteren van de beelden van bewakingscamera’s of het wegpoetsen van ongewenste reclame-uitingen. Volgens Wang is zijn algoritme het eerste in zijn soort. “Zeker weten doe ik het niet, maar het zou inderdaad vrij nieuw kunnen zijn”, beaamt promovendus ir. Michel Valstar van de patroonherkenningsgroep van de sectie mens-machinesystemen desgevraagd.

Wang heeft geen onmiddellijke plannen om zijn vinding commercieel of anderszins uit te baten. “We hebben het met zijn drieën ontwikkeld. En inmiddels zijn we alledrie een andere kant op gegaan. Ik heb de codes, maar niet de tijd om hier iets mee te doen.”

De software tovert televisielogo’s automatisch weg in 82,7 procent van de gevallen, schrijft Wang in het blad Multimedia Systems. Ook bewegende en ronddraaiende logo’s moeten eraan geloven, net als waarschijnlijk lopende tekstbalken met nieuwskoppen of sms-berichten. “We hebben alleen moeite met logo’s die half doorzichtig zijn”, zegt Wang. Opmerkelijk is dat het algoritme de logo’s niet alleen weghaalt, maar ook opvult met ‘gewoon’ beeld.

Veel omroepen gebruiken de beeldlogo’s ter herkenning en om hun beeldmateriaal te beschermen tegen illegaal kopiëren. Wang benadrukt dat het hem gaat om de legale toepassingen. “Soms koopt een televisiezender een programma aan, en dan zit zo’n logo gewoon in de weg.” Wellicht kan de techniek worden gebruikt om plasmaschermen te beschermen tegen inbranden. Of gewoon, om het kijkplezier te vergroten.

Wang ontwikkelde zijn algoritme al tijdens zijn studie in Singapore, samen met twee Singaporese onderzoekers, maar beschrijft de methode deze maand voor het eerst in de vakpers. Om de televisielogo’s snel weg te poetsen combineert Wang een aantal technieken. Zo zoekt Wangs algoritme de logo’s alleen op plekken waar ze doorgaans zitten: in de hoeken en aan de randen van het scherm.

Het algoritme is verwant aan algoritmes die schokkerig beeld stabiliseren en aan beeldsoftware die beschadigde plaatjes ‘repareert’. Wangs programma vergelijkt afzonderlijke televisiebeeldjes met de beelden die ervoor en erna komen. Vervolgens kopieert het algoritme de pixels die achter het logo verstopt zitten uit een ander beeld naar het logo toe. Bovendien trekt het algoritme, waar mogelijk, kleuren en patronen door.

Wang heeft de techniek overigens niet uitgeprobeerd op de grote tekst- of sms-balken die vaak op nieuwszenders en muziekkanalen te zien zijn. “Maar ik denk dat het wel werkt. Tekst is goed herkenbaar en bevat veel hoogfrequente informatie, zoals informatie over de randen.”

Wellicht is de techniek ook toepasbaar op heel andere zaken. Zoals het verwijderen van ondertitels, het verbeteren van de beelden van bewakingscamera’s of het wegpoetsen van ongewenste reclame-uitingen. Volgens Wang is zijn algoritme het eerste in zijn soort. “Zeker weten doe ik het niet, maar het zou inderdaad vrij nieuw kunnen zijn”, beaamt promovendus ir. Michel Valstar van de patroonherkenningsgroep van de sectie mens-machinesystemen desgevraagd.

Wang heeft geen onmiddellijke plannen om zijn vinding commercieel of anderszins uit te baten. “We hebben het met zijn drieën ontwikkeld. En inmiddels zijn we alledrie een andere kant op gegaan. Ik heb de codes, maar niet de tijd om hier iets mee te doen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.