Science

Oude auto’s

Bestuurders van nieuwe auto’s hebben meer kans op letselschade dan mensen die in een oude bak rondrijden, meldde De Telegraaf gisteren.

Met airbags, ABS-remmen en stalen balken i n de flanken weet de automobilist zich steeds beter beschermd tegen aanrijdingen. Een nieuwe auto zou dus stukken veiliger moeten zijn dan een vehikel dat maar net door de APK is gekomen.

Maar het kan verkeren. Volgens Noorse onderzoekers is de kans op een letselongeval met moderne auto’s namelijk twee keer zo hoog als bij oudere wagens. Dat blijkt uit een onlangs afgerond onderzoek waarin ruim 200.000 auto’s waren betrokken. De wetenschappers denken dat bestuurders van oudere auto’s zich meer bewust zijn van de beperkingen van hun voertuig, en daardoor voorzichtiger rijden.

Bij nieuwe auto’s wordt de veiligheid daarentegen zo sterk benadrukt dat de inzittenden zich onkwetsbaar wanen. Uit eerder onderzoek bleek bijvoorbeeld dat automobilisten met ABS harder rijden en dichter op hun voorligger zitten dan weggebruikers zonder dit systeem, aldus De Telegraaf.
Strijd

Desgevraagd denkt dr.ir. A.R. Savkoor, verbonden aan de sectie transport- en voertuigtechniek van OCP, dat het Noorse onderzoek wel klopt. ,,Veiligheid bij auto’s is een strijd tussen de psychologie van de automobilist en de techniek”, meent hij. ,,Veel bestuurders overschatten de mogelijkheden van hun voertuig schromelijk. Maar behalve de auto spelen ook andere veiligheidsfactoren mee. En die zijn voor alle voertuigen hetzelfde, of ze nu oud of nieuw zijn.”

Vooral bij gladheid schatten veel bestuurders hun kansen verkeerd in. Geen schande, want de voertuigdeskundigen zijn er ook nog niet helemaal uit. Savkoor: ,,Slipgedrag van auto’s is ontzettend complex, en daar moet nog veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht worden. We kunnen het slipgedrag nog niet goed genoeg modelleren om een totaal fail-safe voertuig te garanderen. Overigens werkt ABS prima bij tamme manoeuvres, dus eigenlijk de rijstijl die wetgeving afdwingt. Maar onder moeilijke omstandigheden is een auto moeilijk beheersbaar te houden.”

Volgens Savkoor is het daarom van belang dat de fabrikanten niet al te hoge verwachtingen bij de automobilist wekken. ,,Mensen zijn immers niet altijd in staat de rijomstandigheden goed in te schatten”, oordeelt hij. ,,Maar het aanpassen van je rijgedrag is bij gladheid of slecht zicht belangrijker dan de technische kwaliteiten van een voertuig.”

De toepassing van telematica kan volgens hem wel een mouw passen aan dit menselijk tekort. ,,Ik heb een plan voor onderzoek in die richting. Je zou bijvoorbeeld een soort microlabs langs de weg kunnen opstellen die de rijomstandigheden aan de auto doorgeven. Dat weet de bestuurder precies wat op die plek een veilige snelheid is.”

Maar Savkoor erkent dat de techniek niet alles kan oplossen. ,,Het is menselijk om net tegen de grenzen van het toelaatbare aan te gaan zitten. En ja, ik heb zelf ook een tien jaar oudeauto, en daar heb ik nog geen ongelukken in meegemaakt. Maar ik rijd dan ook niet zo agressief.”

Met airbags, ABS-remmen en stalen balken i n de flanken weet de automobilist zich steeds beter beschermd tegen aanrijdingen. Een nieuwe auto zou dus stukken veiliger moeten zijn dan een vehikel dat maar net door de APK is gekomen.

Maar het kan verkeren. Volgens Noorse onderzoekers is de kans op een letselongeval met moderne auto’s namelijk twee keer zo hoog als bij oudere wagens. Dat blijkt uit een onlangs afgerond onderzoek waarin ruim 200.000 auto’s waren betrokken. De wetenschappers denken dat bestuurders van oudere auto’s zich meer bewust zijn van de beperkingen van hun voertuig, en daardoor voorzichtiger rijden.

Bij nieuwe auto’s wordt de veiligheid daarentegen zo sterk benadrukt dat de inzittenden zich onkwetsbaar wanen. Uit eerder onderzoek bleek bijvoorbeeld dat automobilisten met ABS harder rijden en dichter op hun voorligger zitten dan weggebruikers zonder dit systeem, aldus De Telegraaf.
Strijd

Desgevraagd denkt dr.ir. A.R. Savkoor, verbonden aan de sectie transport- en voertuigtechniek van OCP, dat het Noorse onderzoek wel klopt. ,,Veiligheid bij auto’s is een strijd tussen de psychologie van de automobilist en de techniek”, meent hij. ,,Veel bestuurders overschatten de mogelijkheden van hun voertuig schromelijk. Maar behalve de auto spelen ook andere veiligheidsfactoren mee. En die zijn voor alle voertuigen hetzelfde, of ze nu oud of nieuw zijn.”

Vooral bij gladheid schatten veel bestuurders hun kansen verkeerd in. Geen schande, want de voertuigdeskundigen zijn er ook nog niet helemaal uit. Savkoor: ,,Slipgedrag van auto’s is ontzettend complex, en daar moet nog veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht worden. We kunnen het slipgedrag nog niet goed genoeg modelleren om een totaal fail-safe voertuig te garanderen. Overigens werkt ABS prima bij tamme manoeuvres, dus eigenlijk de rijstijl die wetgeving afdwingt. Maar onder moeilijke omstandigheden is een auto moeilijk beheersbaar te houden.”

Volgens Savkoor is het daarom van belang dat de fabrikanten niet al te hoge verwachtingen bij de automobilist wekken. ,,Mensen zijn immers niet altijd in staat de rijomstandigheden goed in te schatten”, oordeelt hij. ,,Maar het aanpassen van je rijgedrag is bij gladheid of slecht zicht belangrijker dan de technische kwaliteiten van een voertuig.”

De toepassing van telematica kan volgens hem wel een mouw passen aan dit menselijk tekort. ,,Ik heb een plan voor onderzoek in die richting. Je zou bijvoorbeeld een soort microlabs langs de weg kunnen opstellen die de rijomstandigheden aan de auto doorgeven. Dat weet de bestuurder precies wat op die plek een veilige snelheid is.”

Maar Savkoor erkent dat de techniek niet alles kan oplossen. ,,Het is menselijk om net tegen de grenzen van het toelaatbare aan te gaan zitten. En ja, ik heb zelf ook een tien jaar oudeauto, en daar heb ik nog geen ongelukken in meegemaakt. Maar ik rijd dan ook niet zo agressief.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.