Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Miljoenenstrop dreigt bij verlengde OV-kaart

De nieuwe OV-kaart dreigt het ministerie van onderwijs met een tekort van tientallen miljoenen guldens op te zadelen. Alleen als studenten massaal hun voorkeur voor een ‘weekkaart’ omzetten in een keuze voor een ‘weekendkaart’, kan de nieuwe tegenvaller worden voorkomen.

br />
Op 1 november wordt de OV-kaart voor studenten gesplitst in een week- en een weekendkaart. Op aandrang van de Tweede Kamer heeft minister Ritzen de geldigheid van de weekkaart op vrijdag verlengd van ‘s middags vier tot ‘s avonds zeven uur. Dit om lege collegezalen te voorkomen. De OV-bedrijven krijgen hiervoor jaarlijks 24 miljoen gulden extra.

De uitgaven stijgen echter vooral omdat liefst 78 procent van de studenten een voorkeur heeft voor de weekkaart, zoals in juni uit een onderzoek van Intomart is gebleken. Volgens het nieuwe contract voor deze kaarten mag echter slechts maximaal 58 procent zonder extra kosten voor die kaart kiezen. Elk procent meer kost vijf miljoen. Daarmee stijgen de extra uitgaven dus met nog eens 100 miljoen.

Tegenover het gat van 124 miljoen staat slechts een geringe compensatie, en er resteert een structureel tekort van 84 miljoen gulden.

Ritzen blijft echter optimistisch. Volgens een woordvoerder moet niet worden vergeten dat ook de weekendkaart ,,aantrekkelijker” is geworden. ,,Daarmee kunnen studenten nu ook op maandagochtend vòòr negen uur met korting reizen, en niet pas erna.” Het onderzoek van Intomart hield geen rekening met dit ‘voordeel’, omdat daar in juni nog een sprake van was. Op termijn zullen zeker meer studenten voor de weekendkaart kiezen, aldus de woordvoerder. ,,Wie dicht bij z’n opleiding woont, zoals veel mbo-ers, heeft meer aan zo’n kaart dan aan gratis reizen doordeweek. Dat moeten ze alleen nog ontdekken.” (HOP/P.E.)

De nieuwe OV-kaart dreigt het ministerie van onderwijs met een tekort van tientallen miljoenen guldens op te zadelen. Alleen als studenten massaal hun voorkeur voor een ‘weekkaart’ omzetten in een keuze voor een ‘weekendkaart’, kan de nieuwe tegenvaller worden voorkomen.

Op 1 november wordt de OV-kaart voor studenten gesplitst in een week- en een weekendkaart. Op aandrang van de Tweede Kamer heeft minister Ritzen de geldigheid van de weekkaart op vrijdag verlengd van ‘s middags vier tot ‘s avonds zeven uur. Dit om lege collegezalen te voorkomen. De OV-bedrijven krijgen hiervoor jaarlijks 24 miljoen gulden extra.

De uitgaven stijgen echter vooral omdat liefst 78 procent van de studenten een voorkeur heeft voor de weekkaart, zoals in juni uit een onderzoek van Intomart is gebleken. Volgens het nieuwe contract voor deze kaarten mag echter slechts maximaal 58 procent zonder extra kosten voor die kaart kiezen. Elk procent meer kost vijf miljoen. Daarmee stijgen de extra uitgaven dus met nog eens 100 miljoen.

Tegenover het gat van 124 miljoen staat slechts een geringe compensatie, en er resteert een structureel tekort van 84 miljoen gulden.

Ritzen blijft echter optimistisch. Volgens een woordvoerder moet niet worden vergeten dat ook de weekendkaart ,,aantrekkelijker” is geworden. ,,Daarmee kunnen studenten nu ook op maandagochtend vòòr negen uur met korting reizen, en niet pas erna.” Het onderzoek van Intomart hield geen rekening met dit ‘voordeel’, omdat daar in juni nog een sprake van was. Op termijn zullen zeker meer studenten voor de weekendkaart kiezen, aldus de woordvoerder. ,,Wie dicht bij z’n opleiding woont, zoals veel mbo-ers, heeft meer aan zo’n kaart dan aan gratis reizen doordeweek. Dat moeten ze alleen nog ontdekken.” (HOP/P.E.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.