Campus

Elk succes is meegenomen

De talentvolle autocoureur Max van Splunteren (20) werd vorig jaar tweede in de GT3-Benelux Cup Challenge.
Komend seizoen rijdt de luchtvaart- en ruimtevaarttechniekstudent voor Lamborghini in het Squadra Corse GT3 Junior Team dat deelneemt aan de Blancpain GT Series.

Hoe kwam het contact tot stand?
“Mijn vader – en manager – werkt voor de importeur van de Volkswagen Group in Nederland. Het Bentley-team waar ik vorig jaar voor reed stapte over naar Mercedes. Daar kon mijn vader weinig mee. We zochten naar een nieuw team uit de Volkswagen Group. Dat is Lamborghini geworden, waar ze net een nieuwe auto hadden ontwikkeld. Het is supergaaf om, als een van de negentien jongens over de hele wereld, voor Lamborghini te mogen rijden in die nieuwe auto. Het is best lastig om er tussen te komen, je moet weten waar je moet zijn.”

Wat is GT3?
“Het is een dichte wagen met het chassis van een straatauto die is opgebouwd tot raceauto. Een andere tak van sport dan de Formule-wagens. Dat zijn éénzitters. Het fijne is dat je ‘deur-aan-deur’ kunt rijden, heel close racen. Bij Formule-auto’s haak je snel in elkaars ‘blote’ wielen. Dan ga je de lucht in.”

Hoe verliepen de eerste testritten?
“Dat was even wennen. In de Bentley zit de motor voorin en zit je rechts. Bij Lamborghini zit de motor in het midden en zit je links. Een andere dynamiek van rijden, maar ik heb het redelijk snel opgepakt.”

Wat ga je dit jaar doen?“Ik rijd twee kampioenschappen, beide bestaand uit vijf races, op banen als Francorchamps, Monza en Silverstone. De Blancpain sprintraces, wedstrijden van een uur, rijd ik samen met een Italiaanse oud-GP2-kampioen. De endurance (3- tot 24-uurraces) doen we met drie coureurs. De GT Series zijn een soort Europees kampioenschap.”

Hoe liggen de kansen?
“Voor de endurance-races redelijk. Het sprintveld is met 35 deelnemers, onder wie professionals, erg zwaar. We hopen een paar keer op een top 5-plek en eventueel een podiumplaats. Elk succes is meegenomen. Je kan pech krijgen, aangereden worden. We moeten per race bekijken: wat kunnen we, wat hebben we nodig.”

Wat zijn je ambities?
“Het lijkt mij supergaaf om ooit bij een fabrieksteam te horen. Het is in de racewereld heel erg moeilijk om er je geld mee te verdienen. Zolang ik er niets aan uit hoef te geven is het ook al gaaf.”

Is het te combineren met je studie?
“Ik ben nu tweedejaars L&R. Ik ben tien wedstrijdweekenden weg plus zeven testdagen. Het is te combineren, al mis ik soms een tentamen. De eerste race voor de sprintcompetitie is van 8 tot en met 10 april op Misano in Italië. Midden in een tentamenweek.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.